Erotik och matematik

Publicerad 2012-03-22

I dagens defensiva kulturklimat framstår Isidore Isou som en främmande men välkommen fågel. Som grundare av lettrismen, en av de sista stora avantgarde­rörelserna under efterkrigstiden, föreställde han sig en konst med kraft att omdana själva helheten av mänskligt vetande. När han nu för första gången presenteras i en utställning i Sverige, sammanställd av Frédéric Acquaviva, är det med en ytterst liten del av sin omfattande produktion. Mer specifikt handlar det om hans metagrafiska, eller hypergrafiska, romaner.

Hypergrafin arbetar med teckensammanställningar som, enligt teorin, lägger sig närmare medvetandets verklighet än vad traditionella narrativ har möjlighet att göra. Metoden når en storslagen form i Jonas (”Jona”, 1977–1984), som, enligt vad jag förstår, skildrar en dag på det sinnessjukhus där Isou själv periodvis var intagen, och blandar en mängd olika språk, piktogram, ideografisk skrift, musikalisk notation och inklistrade fotografier. Här har romanens 476 sidor monterats över två väggar, som en enda bild. Monumentalt.

I utställningen ingår även den erotisk-matematiska Initation à la Haute Volupté (”Initiation till den högsta njutningen”, 1960), som länge var belagd med censur i Frankrike, samt ett kapitel ur Isous första hypergrafiska roman Les Journaux des Dieux (”Gudarnas dagböcker”) från 1950. Ett försök att bygga vidare på – och såklart överträffa – de stora modernistiska romanerna, även om Isou här befinner sig rätt långt i från de komplexa montagen i sina senare verk.

När dada och surrealism sedan länge är del av konsthistorien, och situationismen – som grundades av en utbrytargrupp ur lettrismen – på många sätt har fallit offer för sin egen framgång har lettrismen aldrig genomgått någon kulturell assimileringsprocess. Att Rumänska kulturinstitutet nu bjuder oss denna ingång till Isous verk är därför en gåva. Det enda jag hade önskat vore en mer omfattande kringverksamhet. Men mot slutet av utställningsperioden publiceras en katalog med nyskrivna essäer och ett urval av Isous egna texter. För sträckläsning torde den lämpa sig utmärkt.

KONST

Isidore Isou: De hypergrafiska romanerna 1950–1984

Rumänska kulturinstitutet, till och med 13 april

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.