Protest med röd tråd

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-02

Det våras för färg, humor och politik på Liljevalchs

Vårsalongen som en gång var de glada amatörernas afton har förvandlats till ett skyltfönster för mer eller mindre etablerade studenter från Sveriges olika konsthögskolor.

Juryn som i år består av Ingela Lind, Martin Aagård, Thomas Milroth samt konsthallschefen Mårten Castenfors har valt ut 135 konstnärer bland över 2 000 sökande utan att veta vem som gjort vad. Nästan, för ibland är det förstås uppenbart att juryn känt igen verk av de mer namnkunniga: Magdalena Dziurlikowska, och Niklas Rydén, som i sin video ifrågasätter självvald barnlöshet; KG Nilssons grafik; eller Karin Elmgrens poetiska men skräckfyllda teckning Neckros där varje blomma håller upp ett dinglande skelett.

Det sägs att syftet med Vårsalongen är att visa den konst som inte alltid får plats på etablerade gallerier. Ändå är en förbluffande mängd typisk för den samtida konsten, till fördel för verksamma konstnärer på bekostnad av det oväntade. Många curatorer kanske inte skulle hitta fram till Peder Gowenius stora installation om förtrycket inom den katolska kyrkan eller 86-åringen Siv Appelqvists känsliga teckningar. Till skillnad från Idol på TV4 har Liljevalchs som tur var ingen åldersgräns för talang och en chans i rampljuset.

Bland det första som man möts av är vårsalongsveteranen Riita Vainionpääs storskaliga, broderade uppror mot sjukförsäkringssystemet. Längst ner i högra hörnet får sig även konstvärlden en känga. Den beskylls för ojämställdhet och sexuella trakasserier och för att textilkonsten hamnar mellan stolarna. Det här årets vårsalong verkar dock vara i balans angående antalet kvinnor och män, och har har haft en jury som bemödat sig om att inkludera verk som undersöker konsthantverkets subversiva kraft. Tova Franssons virkade Kalashnikov är bara ett av många exempel.

Framför allt visar urvalet en annan sida av den svenska samtida konstscenen än vinterns omskrivna Modernautställning. Om det på Moderna var återhållsamt, akademiskt, och intellektuellt är det färgsprakande, humoristiskt och politiskt på Vårsalongen.

Katarina Wadstein MacLeod

Konstkritiker i Svenska Dagbladet. Vårsalongen bevakas av en gästrecensent eftersom Martin Aagård är kulturredaktör på Aftonbladet Kultur.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.