Det våras för 3D-broderiet

Publicerad 2014-01-24

Fyndiga verk på Liljevalchs vårsalong

Alena Törnberg: ”Andedräkt”, 
tovad ull.

KONST Samtidigt med att dagarna blir längre öppnar vårsalongen på Liljevalchs sina portar. Ett folkligt och traditionsfyllt evenemang som lockar stora skaror av besökare.

I år tittade juryn på drygt 10 500 verk och antog 288. Som vanligt har juryn, som i år bestod av konstpedagoger, velat ha med så många olika tekniker som möjligt. Något som brukar ge en lite plojig slagsida åt utställningen. Så också i år.

Virkade trafikmärken, fåglar gjorda av gamla läskburkar, ett bord av hockeyklubbor, en dalahäst inklädd i metall från kaviartuber etcetera. Verk som inte uttrycker så mycket mer än sitt fyndiga tillvägagångssätt, men som hör vårsalongen till. Man hittar också en hel del habilt och känsligt måleri, som dock sällan är särskilt originellt.

I likhet med tidigare år är det bland teckningarna, grafiken och broderierna jag hittar pärlorna. Jag fastnar för Alena Törnbergs tredimensionella broderi, repliker av växter gjorda i olika garn och tovad ull. De delikat återgivna detaljerna hos frökapslar och ax är utförda med en sällsam precision och ömhet. Vid växterna hänger ett tovat moln som ger intrycket av att andas.

Sublima är också Maria Hägglunds broderier där varje litet pyttestygn är med att skapa en drömsk atmosfär hos några skogsmotiv. Bland grafikerna sticker Lars Nybergs torrnålsgravyrer av träd ut. Oändligt sensitivt tecknade för de tankarna till gamla mästare som Albrecht Dürer.

Vårsalongen pågår till och med den 23 mars.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.