Konsten att mörda män

Publicerad 2015-05-04

Kampen mot manschauvinisterna manifesteras i ”Gärningskvinnor 2.0”

Sonja Annersten, Julia Fahlgren och Sofia Salander i ”Gärningskvinnor 2.0”. Foto: MOA ÅSTRÖM

TEATER När jag började skriva om teater för snart 20 år sedan fanns det ingen radikalfeministisk teater att tala om i Sverige.

70-talets kvinnokultur hade fått whiplashskador av 80-talets backlash och lämnat ett vakuum. Med avund läste jag om undergroundscenerna i New York och London.

Läget är numera ett annat. Det sjuder av antipatriarkal vrede på scenerna. I Teaterverkets lokaler under jord på Västmannagatan 54 spelar just nu fyra unga arga kvinnor den egna pjäsen Gärningskvinnor 2.0 och jag tänker att de har en närtidstradition att knyta an till. En blodröd tråd löper från SCUM-manifestet på TUR-teatern, via kampanjen ”Tala om det”, genom Dramatens Liv Strömqvist tänker på dig och in i denna föreställning av och med Sonja Annersten, Julia Fahlgren, Emelie Nilsson och Sofia Salander (regi: Maj Pettersson).

Rätten att slå tillbaka mot manschauvinisterna snarare manifesteras än diskuteras. Den inledande skönsångens refräng

lyder ”skjut innan du gör din sexdebut” och härpå följer ett pärlband av mansmördar­berättelser, provokativt fitteri och andra lustfyllda brott mot regeln att allt vad kvinnor gör på livets och teaterns scen är till för att behaga.

Kontrasten mellan kvinnornas rosenkindade fräschör och de brutala ord som lämnar deras mjuka läppar inkarnerar på ett nästan hisnande vis uttrycket ”hämnden är ljuv”. Samtidigt känns bristen på queera försök att bryta upp heterokönskriget liksom den allmänna avsaknaden av systerskapligt utbyte mellan rolljagen ganska sorglig. Individualiserad feminism 2.015?

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln