Absurt pengaparty av Cervenkas bok

Publicerad 2015-03-16

Ekonomiska texter får genialisk teatralitet

”Vad är pengar?” på Dramaten.Foto: sören vilks

Vad är pengar? Det är så mycket lättare att svara på frågan: Vad är ”Vad är pengar?” Då blir svaret: en fackbok från 2012 av SvD:s alltid läsvärde ekonomiskribent Andreas Cervenka. Och nu även: en teateruppsättning som lånat stoff och titel från nämnda bok.

Lite missledande är haussandet av Cervenka som dramatiker. I själva verket är det regissören Ellen Lamm som haft öga för teatraliteten i hans ekonomitexter - och utan den geniala kombinationen med Magnus Florins roman Cirkulation hade inget manus funnits. I romanen från 2001 gör Florin lakonisk absurdism av bankväsendet. Det är från hans berättelse den naive banklärlingen och den inavlade och ödesdömda stämningen i bankpalatset hämtats.

Scenens tid blir med Florin inte aktierobotarnas nutid utan en obestämd dåtid, dock med en igenkännbar mix av primitiva och avancerade reaktionsmönster. Bankkriserna avlöser varandra och varje ny vd dansar efter tidens ekonomiska partypipa. Johan Holmberg spelar dem alla med bravur samt en variation av mustascher och lösskägg.

I Lamms uppfinningsrika regi finner varje roll sin egen pantomimiska och skruvade modulering. En favorit är Danilo Bejaranos öververkligt röstdjupa förstekamrer, vars didaktik gentemot lärlingen inbegriper såväl mystifierande djupsinne som homosocialt gubbslemmeri. Tyvärr får den ledande kvinnorollen mindre manöverutrymme, hennes givna funktion som kärlekspartner är det enda slentrianmässiga i pjäsen.

Vad är pengar? Frågan lockar till hypertriviala och bråddjupa svar. Pengar är mynt som är runda för att kunna rulla snabbt till nästa ägare. Pengar är också förtroende. Utan överenskommelsen att en papperslapp har ett särskilt värde finns inte pengar.

Bankerna skapar numera pengar utan koppling till verkliga ting. Varje gång banken beviljar ett lån växer dess tillgångar; pengar skapas alltså med ett knapptryck. Det är sådana sanningar lärlingen får sig till livs när han, som i ett galet drömspel, slussas runt mellan avdelningarna.

Ibland åtföljs de små föreläsningarna av onödigt mycket absurdistiskt spel, som av rädsla att det ska bli trist. Det är lätt att distraheras. Å andra sidan åstadkommer scenen till skillnad från tidningstext en mer hisnande känsla av utförskana: av en ekonomi som saknar både broms- och styrfunktioner.

I dag är 147 svenskar m-i-l-j-a-r-d-ä-r-e-r. Vi får betalt för att låna och betalar för att spara. Absurt är en eufemism. Skandalöst är bara förnamnet.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln