Opera för fulla segel

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-21

Petter Lindgren blir rörd och road
av föreställning för unga

I ”Shit också!” spelas Janis av Daniel Buckard.

Shit också! är opera med alla segel uppe. Redan i öppningsscenen sparkar Janis ( Daniel Buckard) på sin självmördade mammas gravsten. Till tonerna av Stockholms läns blåsarsymfoniker hissas han sedan upp i taket, sittande på gravstenen och sjungande ut sin saknad. Det är hjärtskärande och mycket fint regisserat av Folkoperans blivande chef Mira Bartov, som trots att föreställningen riktar sig till unga (10 till 14 år) aldrig blir insmickrande eller övertydlig i sin gestaltning.

Sedan dyker den buttra och likaledes övergivna Vanessa ( Åsa Danielsson) upp, och det är kring den spirande vänskapen mellan henne och Janis som föreställningen kretsar, även om också Janis försupna pappa ( Stefan Axelsson) och Vanessas mamma ( Ulrika Precht) vävts in i librettot, av Manuel Castas i samarbete med mellanstadieelever från Rinkeby. Som ett lån från Shakespeares komedier framstår tvillingarna Samira ( Andrea Hagman) och Eleni ( Fredrik af Klint), komiska sidekicks i gräll mangautstyrsel av vilka huvudpersonerna vederfar såväl medkänsla som hån.

När föreställningen sedan klingar ut och alla vilar i armarna på varandra är man rörd, road och angenämt genomluftad av blåsarsymfonikerna som tillsammans med de förinspelade stadsljuden får till en riktigt spännande klang. Skönt nog slipper man också publikfriande försök att laborera med samtida populärmusik. Genant blir det bara vid ett tillfälle, när tvillingarna ger sig på att börja rappa. Det skulle de inte ha gjort.

Shit också! kommer att visas för skolklasser ytterligare en tid, men för övriga återstår bara två föreställningar på Folkoperan, nu på lördag.

Opera

Petter Lindgren

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.