Mycket prat och lite kärlek

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-09

Reuben Sallmander och Sara Sommerfeld i ”Älskade”.

Regissören Kia Berglunds debutpjäs Älskade visar en relation som urholkats över tid och utspelar sig under ett utdraget krogbesök med den stumma japanska tjänarinnan som enda utomstående.

Sara Sommerfeld gör en pliktkänslig småbarnsmamma och tv-författare som ständigt kämpar mot deadlines och lika ständigt luras av sin sambo. Reuben Sallmander är författargeniet som aldrig har skrivit en rad, en – möjligtvis patologisk – svikare och slarver.

Båda talar oupphörligen, beskriver hur de träffades, blev förälskade – fast han egentligen föredrog hennes kompis. Hur de älskade, hur passionerat – för att snart tala om hur manipulerande och lögnaktig han är, hur naiv hon är och hur övergivna de är båda två – av mamma som dog och pappa som stack.

Allt sägs. Det finns inte mycket för åskådaren att uppleva eller upptäcka, vare sig i texten eller i dramatikerns egen iscensättning. Vådan av ”auteurteater” är att ingen stryker banaliteterna och vässar berättarperspektivet.

Fast ett mönster av ömsesidigt beroende ser man. Kvinnan är som vanligt den mesta förloraren. I slinkigt och urringat svart är Sara Sommerfeld redan från början fånge i scenografen Youlian Tabakovs våta dröm om småbarnsmammor i Vasastan på krogkväll. Ändå lyckas hon försvara sin moraliserande idealist med en vänlighet som aldrig ger upp. Tio år äldre är Reuben Sallmander även den mera erfarna skådespelaren. När han visar upp sitt självömkande kräk till karl blir det rätt kul på Giljotin.

Teater

Tove Ellefsen Lysander (kultur@aftonbladet.se)

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.