Högst bud vinner teatern

Publicerad 2014-04-07

Publiken blir en del av den ekonomiska karusellen i CMMN SNS PRJCT

”CMMN SNS PRJCT” spelas på Turteatern i Kärrtorp­ ­utanför Stockholm.

På Strindbergs och ­Ibsens tid handlade var och varannan pjäs om ekonomi. Högborgerliga familjer kraschade i parti och minut, fordrings­ägare stod och stampade på trappen. Det var en era av ekonomiska omvälvningar.

När ämnet ekonomi kommer upp i dagens europeiska teater känns det minst lika motiverat, med tanke på kristiderna. Det gäller bara att hitta nya grepp, så att det inte blir daterad ­teater om nya (nyliberalistiska) problem.

Turteaterns CMMN SNS PRJCT (läs Common Sense Project) kan ingen anklaga för formmässig stagnation. Tvärtom är det en föreställning som kommer till komplexet ”ekonomi” oväntat från sidan. Det är performance snarare än illusionsteater.

Vinkeln är undersökande och lekfull, snarare än hårdfört kritisk. Den ­radikala grundtanken tycks vara att vi måste börja om, ifall saker ska kunna bli rättvisa. Vad är egentligen ägande?

I vita underkläder ­äntrar Nils Poletti och Rebecca Westholm scenen, provisoriskt ­arrangerad i teaterns foajé. Akten börjar med auktion utan pengar. Ett askfat, ett par strumpbyxor, en glänsande svan-skål delas ut till den som räcker upp handen. Om flera räcker upp får de dela: Mixerns vispar går till den ena, mixerkroppen till nästa, lådan till en tredje.

I nästa stund är det ­aktörerna själva som vill ha kläder av publiken. Det blir vardagsrumskänsla när folk lånar ut tröja och byxor. Även min jacka kommer till pass.

Så prövas i komiska och bråkiga akter (inklusive en fantastisk, spansk porrscen) lånandets, ­givandets, delandets, säljandets och köpandets mekanismer och sociala aspekter. Var går gränsen när Poletti ­tubbar åskådarna att ­låna ut pengar till varandra? Vid 320 kronor? Hur villkoras tilliten och vad gör grupptrycket? Vad betyder det att vi är på teatern för kontrakten som får råda?

Spelet mellan det unika och upprepbara är alltid närvarande när det gäller scenkonst. Konstnärligt bruksvärde ställs mot varuvärde. Mitt ­under föreställningen går följdenligt de ”icke-exklusiva rättigheterna” att kopiera CMMN SNS PRJCT, i original av konstnärsduon Laura Kalauz (Argentina) och Martin Schick (Schweiz), upp för auktion. Rättigheterna säljs till Olle i publiken för 720 kronor.

Vinsten går efter demokratisk omröstning till tiggaren utanför Konsum, bredvid teatern. Så cirkulerar konst, varor, pengar och tankar i nygamla mönster under en givande och (be)tagande kväll i Kärrtorp. Kom och dela.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.