Lata ungdomar tror fortfarande på posten

Tänk att det finns människor som fortfarande tror på posten.

De köper sina klappar på nätet och sedan tror de verkligen att paketen ska komma fram lagom till jul. Vet de inte att nästan 18 000 paket har försvunnit hos Postnord bara i år?
Antagligen handlar det om den nya lata generationen, den som inte reser sig upp på bussen. Den som inte orkar masa sig till affären utan beställer de sina varor på nätet och hoppas att de kommer ända fram till utlämningsstället.
Men generationen bedrar sig. Att handla på nätet kräver faktiskt en hel del av kunden.

Ett par snabba ben

Konsumentvägledaren Maria Wiezell på Sveriges konsumenter menar att kunden måste agera för att verkligen få sina paket. Redan vid inköpet måste du kontrollera leveransvillkoren på företagets hemsida. Hur ska varan fraktas? Går det att följa leveransen och hur kan du hämta ut den?
Det går ofta att följa leveransen i realtid på företagets hemsida eller i någon särskild app. Om du har koll behöver du ingen avi, det räcker med paketets kollinummer, en legitimation och ett par snabba ben. Man vill ju inte att varan ska returneras innan man hunnit fram till utlämningsstället.

Appen visar också om paketet försenas eller försvinner och även det har ju något slags informationsvärde. Kunden får i alla fall veta vilka klappar som inte kommer att ligga under granen.

En hel soffa försvann

I stället samlas julpaketen på terminaler eller i utlämningsställenas allra mörkaste hörn. En del ligger kvar i travar ute på Arlanda medan andra bränns upp. Det finns paket som bara försvinner. Aftonbladet kan berätta om Angelica Johansson som blev av med en hel soffa. Den bara kom inte. Angelica satt i telefonkö i 7-8 timmar, personalen lovade till sist att leta men soffan var som bortblåst ända tills Angelicas man körde ut till postterminalen på Hisingen och hittade paketet på sju minuter.
Man får ligga i om man ska få ut sina varor från posten.
Man får kontrollera, leta och reklamera. Under årets elva månader har Postnord fått in 26 289 reklamationer, 17 735 paket saknades, 1 300 var försenade och drygt 4 000 skadade.
Postnords slogan "Vi levererar" ter sig allt mer bisarr. Postnord gör sitt bästa för att döda hela e-handeln för snart inser även den lata generationen att det är mycket enklare att masa sig ner till affären. Den som själv bär hem varorna vet dessutom vilka klappar som faktiskt kommer att ligga under granen.

Följ ämnen i artikeln