Centerns krav handlar inte om jobb åt unga

Bara hamburgerjättarna tjänar på sänkta arbetsgivaravgifter

Under juni, juli och augusti sänks arbetsgivaravgiften för anställda mellan 18 och 23 år. Arbetsgivarna kommer bara att betala avgiften till ålderspensionen.

Som Ekot har kunnat berätta sågas idén av tunga remissinstanser. Det är inte förvånande. Att sänka arbetsgivaravgiften för unga är en av de dummaste och minst effektiva åtgärderna för att skapa nya jobb. Det vet vi, eftersom metoden har prövats.

Om avgiften sänks för alla i en viss ålder betyder det att nästan hela subventionen hamnar hos arbetsgivare som redan har unga anställda, eller som skulle anställa unga i alla fall. Ett gigantiskt branschstöd till exempelvis snabbmatskedjorna men inga nya jobb.

Pandemin är problemet

I sommar kan åtgärden komma att bli ännu mindre effektiv. Problemet för många företag som normalt anställer ungdomar är att pandemin och restriktionerna stoppar kunderna. Det löser inte sänkta avgifter.
Detta vet alla. Ändå läggs alltså förslaget. Varför?

Därför att Centerpartiet har gjort det till en fix idé. Det tycks inte spela någon roll hur många gånger man kör huvudet i väggen eller hur många ekonomer som visar att det är bortkastade pengar. Centerpartister som Martin Ådahl tuggar på, och Magdalena Andersson har inte lyckats prata förnuft med honom.

Två förklaringar

Halstarrighet kan förklaras på två sätt. Antingen vet centerpartisterna precis vad de gör, eller också har de ingen aning. Frågan är vilken som är minst pinsam.
Partiet kan vara fullständigt ideologiskt förblindade. Inga fakta i världen förmår tränga igenom centerpartisternas skygglappar. En dyster tanke.

Alternativet kan dock vara värre, att Centerpartiet agerar som ombud för ekonomiska krafter. Vi vet ju att sänkningen kommer att betyda många sköna miljoner i snabbmatskedjornas resultat. Frågan blir, vilken roll har branschorganisationen Visita - där Maud Olofsson är ordförande - spelat när Centern skapade sin jobbpolitik?

Är syftet att skapa jobb, eller att höja vinsten på hamburgare?