Tesla har hamnat på fel sida av historien

Konflikten kommer att solka varumärket

Att ledningen för Tesla i Sverige vägrar teckna avtal för sina anställda har tvingat fram strejken.

Det är inte lätt att förstå hur man tänker på Teslas huvudkontor i Austin, Texas. Sedan 2021 är det där man håller till. Företaget övergav det progressiva Kalifornien för den klassiska oljedelstaten.

Det behöver inte betyda något för svenska Teslaägare eller personalen på företagets verkstäder. Men kanske gör det det.

Ända sedan 2017 har IF Metall i Sverige försökt få Teslas svenska dotterföretag att skriva ett kollektivavtal för sina anställda här. Det har gått trögt och facket har visat ett oändligt tålamod.

Tålamodet slut

För drygt en vecka sedan tog det slut. Den 17 oktober varslade IF Metall om strejk från nu på fredag.

Sannolikt bryter den ut. I kontakter med fack och medlare har Teslas svenska ledning gjort klart att de inte kommer att skriva något avtal. Facket uppfattning är att de inte får. Beslutet är fattat någon annanstans. Det planeras till och med för strejkbryteri.

Blir det ingen lösning utvidgas strejken om en vecka till flera andra auktoriserade Teslaverkstäder. Det kommer att bli tufft att äga en amerikansk elbil när ingen tar hand om den.

Obegripligt

Det obegripliga är varför Tesla gör så här. Varför gör man så här mot sina anställda, som bara kräver samma villkor som andra bilmekaniker i Sverige? Varför gör man så här mot sina kunder, som valt just en Tesla? Och varför gör man så här mot sitt eget varumärke?

En bil är mer än ett transportmedel. För de flesta representerar den bilden av vem man är, eller i alla fall vem man vill vara.

Tesla har sålts som framtidens bil. En uppgörelse med tanken att miljömedvetande måste betyda en miljöpartistisk elcykel och en missprydande huvudbonad i cellplast.

Långt från Tjorven

Eldrift så långt från Postverkets gamla Tjorvenbilar man kan komma. Linjer som nästan för tankarna till Bologna och Maserati. Och en högteknologisk förarmiljö innan bildskärmarna dominerade instrumentpanelen i alla nya bilar.

Något progressivt, framtidsinriktat. Och en liten insats för planetens framtid.

Så uppträder företaget som kapitalister alltid gjort när inte fackföreningsrörelsen eller progressiva politiker sagt stopp.

Går inte att förena

De bilderna går kanske att förena i amerikanska sydstater, men inte i Europa och definitivt inte i Sverige.

Ett är klart. IF Metall kommer inte att ge sig, kan inte ge sig. Det skulle vara en förödande signal till alla andra bilverkstäder och i förlängningen till alla arbetsgivare. Regler och uppgörelser skulle bli något frivilligt den arbetsgivare som önskar kan strunta i.

Det är dåtid, inte framtid.

Teslas ledning borde fundera på vad man vill stå för.

Följ ämnen i artikeln