Återbetalningskraven till F-kassan femdubblades på nio år

Publicerad 2022-10-23

På nio år gick den sammanlagda summan som skulle betalas tillbaka till Försäkringskassan från 45,5 miljoner till 234 miljoner kronor.

Samtidigt nära fördubblades självmordshoten till myndigheten.

– Vi förstår att det är tufft att få ett krav från oss, säger Emma Gren, områdeschef på Försäkringskassan.

De senaste tio åren har antalet människor som fått återbetalningskrav från Försäkringskassan ökat rejält.

2012 fick 8 388 personer i Sverige beslut om återbetalning om den sammanlagda summan 45 566 174 kronor.

2021 var det hela 26 040 som blev återbetalningsskyldiga. Det sammanlagda beloppet uppgick då till 233 843 796 – en fem gånger större summa än den 2012.

För det pågående året finns det siffror från januari fram till den tionde oktober. De visar att det hittills är 19 463 personer som har fått brev om återbetalningskrav på en sammanlagd summa av 160 432 746 kronor.

Försäkringskassan har fått utökade resurser, berättar Emma Gren som är områdeschef för återbetalningar.

”Har fått ökade resurser”

Enligt Emma Gren, områdeschef för återbetalningar på Försäkringskassan, handlar de ökade återbetalningskraven om att myndigheten har fått mer resurser och bättre kunskaper.

– Det beror dels på ökade resurser till vår verksamhet och att vi har blivit bättre på att upptäcka och utreda felaktiga utbetalningar. Ökade resurser leder till fler återkrav generellt. Det är vårt ansvar att faktiskt upptäcka och utreda felaktiga utbetalningar.

Hur Försäkringskassan går till väga när de utreder om någon är återbetalningsskyldig varierar från fall till fall.

– Det ska konstateras att det finns en felaktigt utbetald period. Det har vi en långtgående utredningsskyldighet att göra genom att begära in uppgifter, söka i systemen och så vidare. När man har konstaterat att det finns en felaktigt utbetald period bedöms då huruvida den enskilda är återbetalningsskyldig eller inte.

Fler självmordshot

Samtidigt som antalet återbetalningsskyldiga har ökat har även självmodshoten till Försäkringskassan blivit fler.

2012 kom 503 självmordshot in till myndigheten. 2021 var siffran 910 och mellan 2017 och 2020 översteg antalet suicidhot 1 000 stycken per år.

Mellan januari och juli i år har Försäkringskassan tagit emot 489 självmordshot.

Vad de ökade självmordshoten beror på, eller om det finns ett samband med de allt större återbetalningskraven, vill Emma Gren dock inte spekulera i.

– Det kan jag uttala mig om rakt av. Men vi förstår givetvis att människor hamnar i tuffa situationer när man får ett krav från oss.

”Har ingen värdighet”

Aftonbladet har tidigare skrivit om Anneli och Annelie som båda har fått återbetalningskrav på hundratusentals kronor. De berättar om hur de har kämpat med självmordstankar sedan besluten kom.

I bägge fallen handlar det om rädsla för att inte kunna försörja sig och en känsla av förnedring.

– Hade det inte varit för min sambo och mina barn hade jag nog gått och dränkt mig. Det får mig att tänka på alla som går igenom det här utan att ha någon som stöttar dem, det måste vara ännu värre, säger Anneli Edin.

Hennes namne Annelie säger att hon hade planer på att realisera sina självmordstankar förra året.

– Jag var på väg att ta livet av mig förra året. Ingen förstår hur det känns. Jag har ingen värdighet. Jag klarar inte av att leva. Hur dåligt jag än mådde nonchalerade de mig.

”Försöker förtydliga socialförsäkringen”

Emma Gren tycker att det är beklagligt att vissa blir självmordsbenägna och säger att Försäkringskassan anstränger sig för att stötta personer som får återbetalningskrav och andra typer av fordringar. Bland annat genom att ha en god kommunikation och att vara tydliga med hur socialförsäkringen fungerar.

Dock, påpekar hon, är det nödvändigt för myndigheten att konsekvent utreda om personer har fått felaktigt utbetalda pengar.

– Legitimiteten hänger på att våra utbetalningar är korrekta och går till rätt person. Det bygger också på att de som inte har rätt till ersättning faktiskt inte får den.

Jobbar ni aktivt för att förebygga att folk blir suicidala eller begår självmord?

– Det vi jobbar aktivt med är att försöka förtydliga socialförsäkringen. Hur man kan ta kontakt med oss, var man kan lämna uppgifter. Sedan tar vi kontakt med vården om det skulle uppstå akuta situationer med behandlande läkare och så vidare.

Följ ämnen i artikeln