Mormorinfluencer får indragen sjukpenning – stod utan kryckor på Instagram

Publicerad 2022-10-27

57-åriga influencern Charlotta Lönndahl har varit sjukskriven i drygt ett år.

Nu vill Försäkringskassan dra in hennes sjukpenning – på grund av bilder på sociala medier.

– Det här är inte rätt. Försäkringskassan har en verklighetsfrånvänd inställning till influenceryrket, säger Charlotta Lönndahl.

Kläder, smink och barnbarnen. På sociala medier lägger influencern Charlotta Lönndahl upp bilder och videos relaterade till sina stora intressen. Men bakom flödets glans gömmer sig år av multisjukdom.

Charlotta Lönndahl är nämligen bara influencer på 25 procent. De övriga 75 procenten är hon sjukskriven.

Nu vill Försäkringskassan dra in hennes sjukpenning. De menar att Charlotta Lönndahls sociala medier visar att hon är friskare än vad hon säger.

– Jag är ju sjuk och har varit det i flera år, vilket Försäkringskassans egna har utrett och kan intyga. Det gör mig helt kall i kroppen när jag tänker på att de baserar min rätt till sjukpenning på vad jag lägger upp på sociala medier, säger Charlotta Lönndahl.

Charlotta Lönndahl.

Skrev ut bilder från sociala medier

Försäkringskassan skickade i samband med beslutet hem ett kuvert till Charlotta Lönndahl med utskrivna bilder från hennes Instagramkonto och Youtubekanal. På en av bilderna sitter hon på en stol och håller i sitt barnbarn.

– Mitt barnbarn väger mindre än två kilo och hon lades i min famn där jag som stolt mormor med tårar i ögonen bara var lycklig och la upp detta på sociala medier, säger Charlotta Lönndahl.

Hon menar att bilden är taget på ett sätt som gömmer faktumet att hon lutar sig mot ett köksbord.

– Nej, på bilden ser man inte bordet som jag lutar mig mot. Det ger mig stöd så att jag kan hålla i mitt barnbarn. Bara för att de inte ser bordet betyder det inte att det inte står där.

”Kan redigera bort min krycka”

En annan bild som Försäkringskassan använder som underlag visar hur Charlotta Lönndahl står i skogen.

– Jag tog mig till skogen enbart med hjälp av en vän och min krycka. Att jag då står upp utan krycka i mindre än en minut tycker jag inte kan vara bevis på att jag inte är sjuk.

Hon tycker att Försäkringskassan inte har förståelse för vad influenceryrket innebär.

– Varje gång jag satte mig ner i videon så klippte jag bort det. Att jag behövde ta hjälp för att ta mig dit klippte jag också bort. De förstår inte att man redigerar bort saker i videor och bilder.

Samtidigt menar Charlotte Lönndahl att sociala medier ger henne en glimt av lycka i en vardag kantad av svår sjukdom.

– Smink och mode är en bit av mitt liv som jag försöker klamrar mig fast vid trots sjukdomarna. Jag är stolt över att jag orkar sminka och klä mig. Även fast det inte tar bort mina sjukdomar. Bara för att jag inte ser sjuk ut på sociala medier betyder det inte att jag inte är sjuk i verkligheten.

Försäkringskassan.

Försäkringskassan: ”Kan inte undersöka äkthet av bilder och videos”

Försäkringskassan kan inte svara specifikt för Charlottas fall men kan ge generella svar kring hur de arbetar med sociala medier. Verksamhetsutvecklaren Patrik Söderhielm förklarar att uppgifter från till exempel Instagram kan vara en del av ett underlag i en utredning hos Försäkringskassan.

”Om uppgifter från social medier ligger till grund för en bedömning av rätten till en förmån beror på vad för slags uppgift det är och om det har betydelse för rätten till ersättning. Innehållet i uppgiften och till exempel frekvens av något, som antalet bilder som visar på att något förekommer under en längre tid, avgör bevisvärdet”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet.

Hur kan ni garantera att en bild eller video är äkta eller manipulerad?

”Försäkringskassan har i dag inte tillgång till teknik som kan undersöka äkthet i till exempel bilder eller filmer”.

Hur kan ni då använda bilder och videos från sociala medier som underlag till beslut?

”Våra utredare gör alltid en samlad bedömning av det material vi har tillgängligt – både vad gäller tydlighet, kvalité och om det har betydelse för rätten till en ersättning. Där kan bilder från sociala medier ingå. Om man inte är nöjd med Försäkringskassans beslut kan man också begära en ny prövning av ärendet och då lämna in nya underlag”.