Barn skyddar varandra i rörande, svängig saga

Svensk talang bakom musik i ny version av Skönheten och Odjuret

Publicerad 2022-07-28

”Belle”.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Belle

Regi Mamoru Hosoda, med originalröster av Kaho Nakamura, Ryo Narita, Shota Sometani.


FILMRECENSION. Disney har fått dille på att göra om alla sina animerade klassiker, ofta med sämre, fantasilöst resultat.

En japansk version av Skönheten och Odjuret som lyckas arbeta in barnmisshandel i berättelsen bjuder åtminstone på något nytt.

ANIMERAD TONÅRSSAGA. 17-åriga Suzu är deprimerad och hennes pappa har svårt att nå fram till henne. Så småningom får vi bakgrundshistorien till vad som har hänt, en tragedi som gjorde att hon miste sin mamma.

En dag lockar kompisen Hiroka med Suzu in i ”U”. Det är ett virtuellt landskap där man skaffar sig en avatar... men det är också betydligt mer avancerat än så. Så länge man är uppkopplad inne i ”U” har man i stort sett överlåtit hela sitt sinne till den världen och fantastiska saker kan hända.

Bell blir en sensation

Suzu antar identiteten Bell (båda namnen betyder ”klocka” på svenska), en vacker, fräknig flicka som visar sig kunna sjunga – och som hon sjunger! Det är inte enbart en skapelse inne i ”U”; Suzu brukade sjunga innan hon förlorade sin mamma, men slutade efter det. Nu lyfts den talangen fram inne i cybervärlden och Bell blir en sensation, även bland Suzus klasskamrater som inte vet att det är hon.

Under en av Bells konserter dyker plötsligt ett monster upp och det blir kaos. Monstret jagas, men Bell/Suzu fascineras av honom. Hon upptäcker att han bor i ett slott, tillsammans med en handfull levande datorprogram.

Inte husgeråd som sjunger ”Be our guest”. Men ändå.

”Belle”.

”Belle” blev en stor bioframgång i Japan förra året. Regissören Mamoru Hosoda, som också skrev manus, inspireras inte enbart av originalberättelsen från 1700-talet, utan här finns blinkningar till Disneys klassiker från 1991.

Inte minst har filmerna musiken gemensamt.

Japan eller Eurovision?

Även här serveras ett knippe medryckande låtar, somliga stämningsfulla, andra mer färgstarka, som öppningsnumret. Är det Japan eller Eurovision vi tänker på när vi ser en sångerska glida fram på en val i cyberrymden? Det svänger i alla fall.

Det har vi bland annat en svensk talang att tacka för. Flera av låtarna i filmen är skrivna av den Tokyo-baserade kompositören Ludvig Forssell. Kaho Nakamura, som gör Bells röst i filmen, var också aktivt inblandad i låttexterna.

Sanningen bakom monstrets identitet är mer verklighetsnära och tragiskt än i den gamla sagan – och det är där filmen plockar fram sina starkaste känslor. Det är rörande att se barn skydda varandra från vuxenvärldens ondska.

Att dra ut på storyn i två timmar är inte till berättelsens fördel. Men ”Belle” visar hur en saga kan göras levande igen i en värld av ettor och nollor.

Filmen har biopremiär i morgon, 29 juli.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln