Fastbunden i sin säng

Publicerad 2014-02-04

TV4 använde dold kamera för att visa misären på barnhemmet i Filippinerna

Barnens händer är fastbundna vid sängarna så att de inte kan röra sig.

Vissa är skadade. Andra är sjuka.

En dold kamera filmar misären på barnhemmet i Manilla, Filippinerna.

– Det som är så hemskt med de här bilderna är att det inte handlar om ett ­undantag. Det här är ett sätt som de förvarar barnen på, säger Jessica W Sandberg från SOS Barnbyar.

De omänskliga förhållandena på barnhemmet i Manilla filmas med dold ­kamera.

I den öppna salen ligger barnen fastbundna vid sina sängar. Runt vristerna sitter tygstycken som knutits fast i sängkarmen.

Tre nunnor ska se efter 30 barn.

Vissa är skadade. Andra är sjuka eller har funktionsnedsättningar.

Gemensamt är att de är oönskade av sina föräldrar. Och att de ligger i likadana burliknande sängar.

Varje dag – 24 timmar om dygnet.

– Barnen på de här hemmen får ingen närhet. Det är en avlastningsplats. Det är inget ställe där man vårdar barn efter de behov de har av närhet, kärlek, mat eller sömn. Det här är ett resultat av att man måste ha dem ­någonstans. Det är en institution. Och barnhemmen har olika metoder för hur de ­hanterar det, i det här fallet binder man fast dem, säger Jessica W Sandberg, pr- och pressansvarig på SOS Barnbyar.

Vill att fler blir faddrar

Filmsekvensen spelades in som en del av tv-programmet ”En resa för livet”. Det tredje avsnittet sänds i kväll klockan 21.00 i TV4.

I programmet har fyra svenska artister skickats till Filippinerna för att uppmärksamma barnens utsatta situation i landet. ­Målet är att fler ska bli faddrar via SOS Barnbyar.

Artisten Darin ­Zanyar, 26, skulle tillsammans med produktionsbolaget OTW åka till ett av barnhemmen i huvudstaden Manilla. Strax innan avfärd meddelade de ansvariga nunnorna att de inte tänkte släppa in några kameror.

– De ville inte släppa in kamerorna. Så vi tog det ­beslutet eftersom vi tyckte att det var så viktigt att visa det här samhällsproblemet, säger programmets exekutiva producent Gunilla Leining på OTW.

Synen som mötte Darin Zanyar när han klev in på barnhemmet var svår att hantera.

– De flesta barnen var fastspända i sängarna och låg så där hela tiden. Ingen som såg över dem och såg att de hade det bra. Det kom någon en gång per timme och kollade att de låg kvar. Helt sjukt, säger han.

Valet att sända det starka bilderna från barnhemmet var enkelt. Det menar ­programmets producent, Helena Hanberger på TV4.

”Starka bilder”

– Vi tog beslutet att visa de här bilderna eftersom det är ett så angeläget ämne. Men det blir starka bilder som vi visar i hopp om att väcka ­engagemang, säger hon.

Ett gemensamt beslut mellan TV4, OTW och SOS Barnbyar var att inte nämna vilket specifikt barnhem de besöker. Anledningen är ­enligt Jessica W Sandberg att inte hänga ut en enskild aktör och att inte riskera att skada barnen.

– Det som är så hemskt med de här bilderna är att det inte handlar om ett ­undantag. Det här är ett sätt som de förvarar barnen på. Och då kan man föreställa sig konsekvenserna.

Vilka blir konsekvenserna?

– Flera barn vi har i barnbyarna kommer från barnhem med liknande förhållanden. Och det kan ta sig olika uttryck beroende på hur situationen har sett ut. Men de kan vara väldigt undernärda och därför inte ha utvecklats som de ska och då ha fått hjärnskador och därför hamnat efter i ålder, säger hon.

Blev illa berörd

För Darin Zanyar var ­besöket på barnhemmet det jobbigaste han varit med om.

– Jag höll i ett av barnen och då kände jag att han tog tag i min tröja. De får aldrig någon närhet, det är aldrig någon som håller i dem så han vägrade släppa taget när jag skulle lämna tillbaka honom. Han började gråta direkt. Jättejobbigt att dra därifrån och veta att de förmodligen bara kommer att ligga i den sängen liksom. Många av dem för resten av livet.