Superlånga lastbilar snart på vägarna i Sverige: ”Riskerar fler olyckor”

Uppdaterad 2023-11-30 | Publicerad 2023-11-29

En 34,5 meter lång långtradare från Scania.

Inom ett par dagar blir det tillåtet att köra 34,5 meter långa lastbilar på vägarna i Sverige.

Men facket ser säkerhetsrisker med den nya längden.

– Fler olyckor kan inträffa när man vill köra om, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare på Transport.

Det var i slutet på augusti som reglerna ändrades för att tillåta den nya längden på lastbilar i Sverige. Argumentet är att det är bra för miljön – färre fordon kan transportera samma mängd. Trafikverket uppskattar att mängden utsläpp med de nya lastbilarna kommer minska med mellan 4 och 6 procent.

De tror också att näringslivets konkurrenskraft kan stärkas med en minskning av transportkostnad.

En vanlig maxlängd på lastbilar inom EU är 18 meter, men från den första december kommer 34,5 meter långa lastbilar kunna köras på svenska vägar. Trafikverket öppnar då 590 mil väg fördelat på cirka 450 mil vägnät och 150 mil statliga anslutningsvägar där långlastbilarna kommer kunna färdas. Tillsammans med Finland är nu Sverige det land som godkänt längst lastbilar i EU.

Nya lastbilarna kan medföra fler olyckor.

Efterlyser ny körkortsklass

Men facket ser risker med de nya lastbilarna.

– Framförallt när folk vill köra om tror jag att många kommer att missa att det blir ännu fler större fordon att köra om, vilket riskerar fler olyckor, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare på Transport.

Transport har tidigare varit kritiska till beslutet, men Mikaelsson menar nu att man får förhålla sig till det. Han efterfrågar dock mer utbildning.

– Man kan vara lite fundersam om lastbilarna inte borde vara en ny körkortsklass. Åtminstone en kurs i yrkesbeviset för att kunna köra dem yrkesmässigt, säger Mikaelsson.

Är det inte bra för miljön och näringslivet att det nu tillåts längre lastbilar?

– Det är dubbelbottnat. Om det blir bättre för miljön och näringsverksamheten är det bra. Men om mer gods flyttas över från järnvägen är det ju inte bra, säger han.

Följ ämnen i artikeln