Nya störningar för Swedbanks internetbank

Uppdaterad 2016-12-31 | Publicerad 2016-12-30

Under fredagen var det återigen svårt för Swedbanks kunder att logga in på internetbanken.

– Vi har dippar på mellan fem och tio minuter, säger bankens presskontakt Claes Warrén.

Det är oklart vad som har orsakat problemen.

Mellandagarna har varit tålamodsprövande för storbanken Swedbanks kunder. På tisdagen gick det i perioder inte att nå internetbanken. De problemen återkom under både onsdagskvällen och torsdagen.

På fredagen dök besvärligheterna upp igen.

– Vi har dippar på mellan fem och tio minuter. Då är det svårt att logga in på internetbanken. Men tjänsterna fungerar som vanligt i övrigt, så de som redan är inloggade kan utföra sina ärenden även under de här perioderna, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Oklar orsak

Vad som ligger bakom problemet är i inte känt.

– Vi vet inte vad det här beror på. Vi vidtog en del åtgärder i natt, men uppenbarligen har det inte haft den effekt som vi hoppades på, säger Claes Warrén.

Han utesluter dock att det skulle röra sig om någon form av angrepp.

– Nej, det kommer inte utifrån. Det är ett fel i våra system.

Rådet: Försök igen

Problemen höll i sig under stora delar av dagen.

Kunder som drabbas av inloggningsproblem uppmanas att försöka på nytt.

– Det finns inte så mycket mer att göra än att försöka igen om man inte kommer in. Avbrotten har hittills inte varat så länge, säger Claes Warrén.

Följ ämnen i artikeln