MS-sjuka Anna hittade kärleken - blev av med sin personliga assistans

Uppdaterad 2015-12-15 | Publicerad 2015-12-14

När svårt MS-sjuka Anna Tillberg flyttade ihop med sin MS-sjuka pojkvän blev hon av med sin personliga assistans, avslöjar SVT.

Det privata bolaget Frösunda körde in henne i rullstolen i pojkvännens kök och lämnade henne där.

MS-sjuka Anna Tillberg blev av med sin assistans när hon träffade pojkvännen.

Anna Tillberg behöver mer än 24 timmars hjälp och tillsyn på grund av sin långt framskridna multipel skleros, MS.

Försäkringskassan har beviljat henne 37,5 timmars assistans per dygn.

Men när Anna Tillberg bestämde sig för att flytta från Malmö till pojkvännen i Höör sa det privata vårdbolaget Frösunda upp henne som kund med omedelbar verkan.

Det innebär att Anna Tillberg numera bara har hemtjänsten att tillgå och det kan ta mellan en halv timme och fyra timmar innan hon får hjälp sedan hon ringt.

Vill inte kommentera

När SVT söker Frösundas regionchef Magnus Ivarsson för att få en förklaring avstår han från att kommentera fallet överhuvudtaget.

Det har gått tre månader sedan flytten men Höör kommun har fortfarande inte löst assistansfrågan.

– Om vi får ett ärende från en dag till en annan så säger det sig självt, om  det är ett väldigt stort ärende att vi inte kan ha en personalgrupp som börjar arbeta omgående, säger Sandra Vainonen, chef för personlig assistans i Höör till SVT.

De fyra miljoner som Anna Tillberg varje år får i assistansersättning får nu Höör kommun skicka tillbaka till Försäkringskassan eftersom hon inte får den assistans som hon har rätt till.

I ett mejl till Aftonbladet lämnar Frösunda följande skriftliga kommentar:

"När man har personlig assistans omgärdas man av stark sekretess. Att vi som utförare av assistans har tystnadsplikt rörande alla aspekter av våra kunder handlar om att skydda dem och deras integritet. Vi tycker att sekretesskyddet för assistansberättigade är bra. Men konsekvensen blir att även om vi skulle vilja förklara varför det blivit så här i det här specifika fallet, kan vi inte det."

"Vi har gjort stora ansträngningar för att få den assistans som nämns i inslaget att fungera. Tyvärr har vi inte lyckats."

Följ ämnen i artikeln