”Norwegian utnyttjar oss”

Publicerad 2014-01-03

Flygvärdinnan Charlotte Fohlin blev utbränd

Enligt en anställd bryter Norwegian regelbundet mot arbetstidsreglerna.

Vinst väger tyngre än personalens hälsa.

Så beskriver flygvärdinnan Charlotte Folhin situationen på Norwegian.

Hon blev utbränd efter att ha jobbat långa arbetspass.

– Norwegian utnyttjar oss. Jag vet många som har blivit sjuka, säger Charlotte Fohlin.

2013 har varit ett av flygbolaget Norwegians mest turbulenta år någonsin. Svarta rubriker har vittnat om företagets tuffa arbetsplatspolitik och passagerare som drabbats av förseningar. Trots det blev företaget, för fjärde året i rad, bäst i Svenskt kvalitetsindex årliga mätning av kundnöjdhet.

Men företagets kamp för att bli det ledande lågprisbolaget sker på bekostnad av de anställda, menar flygvärdinnan Charlotte Fohlin. Hon är sjukskriven sedan en kollaps i somras. Hon säger att Norwegian regelbundet bryter mot arbetstidsreglerna.

– Det har hänt flera gånger att vi har tvingats lyfta från Kanarieöarna trots att vi påpekar att arbetspasset kommer bli längre än 14 timmar. När vi har ringer svarar de "Ni är på utebas och då får ni minsann se till att ta er hem."

Fler är sjuka

Charlotte Fohlin känner tre ytterligare anställda som just nu är sjukskrivna på grund av utbrändhet. Själv har hon arbetat 12 år som flygvärdinna och älskat sitt jobb. Men nu vet hon inte om hon vill tillbaka.

– Jag har fått sömnproblem, magsår, blivit ljud- och ljuskänslig och drabbats av socialfobi, säger hon.

Norwegains informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson tillbakavisar kritiken och menar att bolaget alltid följer de europeiska reglerna för arbetstid.

– Att anställda närmar sig den 60-timmars vecka som europeiska myndigheter tillåter är mycket ovanligt. De som någon vecka kommer upp i ett längre arbetspass, som alltid är inom ramen av vad som är tillåtet, kompenseras kontinuerligt med fler fridagar och/eller kortare arbetspass.

Flera anställda har hört av sig till Aftonbladet och berättat att de, precis som Charlotte Fohlin, pressats att jobba långa pass utan tillräcklig vila. Vilket de menar är en säkerhetsrisk. De vågar däremot inte gå ut med sina namn av rädsla för ledningen. 

Sa upp personal

Lagom till jul sa företaget upp 52 ur kabinpersonal på Arlanda. De erbjöds sedan anställning via bemanningsföretaget Proffice Aviation.

– Många tror att Norwegian är ett så bra bolag, men det är det inte. Det har inte varit det på länge. Vi kan jobba 15 timmar utan vila, sa en av de drabbade till Aftonbladet.

Kraftiga förseningar

Den senaste tiden har ett stort antal passagerare blivit lidande av kraftiga förseningar på långdistansflygningar. Under torsdagen landade 278 passagerare på Arlanda efter att deras flyg från Bangkok försenats ett dygn. Förseningarna beror på att bolagets tre nya och tekniskt avancerade dreamlinerplan har kantats med fel. Det har bland annat varit elfel och problem med bromsar. 

– 2013 har blivit ett extra turbulent år för Norwegian eftersom man har börjat använda de nya planen och gett sig in på långdistansmarknaden. Det är en stor omställning, säger Tomas Augustsson, ekonomireporter med specialisering på flyg, Svenska Dagbladet.