Strandsatta resenärer rasar mot Norwegian

Publicerad 2014-01-02

Nyårshelgen blev mardrömslik för flygbolaget Norwegian med ett tusental passagerare strandsatta runt om i världen.

I dag landade en last ilskna resenärer på Arlanda som suttit fast i Bangkok.

– Jag tycker att det är låg nivå. Det är 2014 nu, inte 1963, säger Bo Magnus Petersson, 53.

Gång på gång har Norwegians nya Dreamlinerplan ställt till det för ett stort antal resenärer under hösten och vintern.

På nyårsaftonen tvingades en last resenärer från New York fira tolvslaget i luften efter att bolagets splitternya Boeing Dreamliner 787 fått problem med bromsarna.

”Känns inte tryggt”

På nyårsdagen ställde flygbolaget in en avgång från Bangkok till Stockholm av samma orsak.

För de 278 passagerarna innebar det en kraftig försening. Först ett drygt dygn senare kunde det portugisiska charterflygbolaget Hifly flyga hem passagerarna till Sverige i stället för det utlovade Dreamlinerplanet.

– Det är vi passagerare som får testa Dreamlinern. Det är vi som får betala notan för det och det känns inte helt tryggt, säger Bo Magnus Petersson från Mantorp till Aftonbladet kort efter landning.

Fick bo på hotell

Han och frun Maritha är trötta efter det senaste dygnet.

– Det har varit segt med mycket köer och mycket som inte har fungerat som det ska. Jag tycker att det är låg nivå. Det är 2014 nu, inte 1963. Eftersom de har haft så mycket problem tidigare borde de ha varit beredda, säger Bo Magnus Petersson.

Passagerarna inhystes på ett hotell i Bangkok över natten och fick frukost och middag.

Många besvikna

Många av passagerarna är missnöjda med hur flygbolaget skött informationen.

– Det har varit rätt dåligt. Det var ju via Aftonbladet vi fick information om vad som skulle hända. Man är verkligen besviken, säger Keith Rönnberg, 46.

För familjen Lagergren/Bergli innebar en extra dag i Bangkok ingen större katastrof.

– Men de måste få ordning på Dreamlinern. Än så länge är den bara en dröm, säger Mai Bergli, 43.

När Aftonbladet talade med företrädare för Norwegian i går beklagade man det inträffade:

– Dreamlinern är ett tekniskt mycket avancerat plan och ju fler finesser ett plan har ju fler saker kan det bli problem med. Vi tycker det är jättetråkigt och beklagar de förseningar som har drabbat våra resenärer, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.