H&M:s vd: Kan bara ta ansvar för det vi gör

Uppdaterad 2023-06-19 | Publicerad 2023-06-18

Inget av H&M-plaggen i Aftonbladets undersökning har hamnat på soptipp.

Och skulden för klädkatastrofen i Västafrika ligger på andra, hävdar modejättens vd Helena Helmersson.

– Våra partners har också spårbarhet på de här plaggen. Så därför vet jag det, säger hon.

Aftonbladet har under den senaste veckan granskat H&M:s butiksinsamling av använda kläder. Genom att fästa digitala spårare – air tags – i plagg samt att ta del av tulldata har vi kunnat visa hur kläder skickas till några av de värsta dumpningsplatserna i världen, där textilexporten har skapat en miljökatastrof.

Insamlingarna har dömts ut av forskare som ”ren greenwashing”.

På söndagsmorgonen kommenterade H&M:s vd Helena Helmersson granskningen i TV4:s Nyhetsmorgon. Hon försvarade då den egna insamlingen, förnekade ansvar för klädkatastrofen i Västafrika och uppgav att inget av plaggen i granskningen dumpats som sopor.

Helena Helmersson, H&M:s vd.

Efter sändningen får Aftonbladet en kort intervju med modejättens chef. Hon upprepar då sitt påstående om att inget av plaggen dumpats eller bränts.

– Vi har också spårbarhet på plaggen och vart de har gått från våra partners. Så det är därför jag vet det. Vi vet vilka länder de har gått till, vi vet vilka partners de i sin tur har gått till. Och att de har gått till återvinning och återanvändning, säger hon.

Skulle du kunna berätta hur den spårningen ser ut?

– Ja, det får du nog fråga Remondis (reds.anm tysk avfalls- och återvinningskoncern som H&M anlitat för klädinsamlingen) på vilket sätt de har dubbelkollat och trippelkollat detta. Jag kan de övergripande frågorna, men det är ju vår partners ansvar.

Så det är er underleverantör som har berättat för er att de här kläderna inte hamnat på en soptipp?

– De här plaggen har gått till återanvändning eller återvinning. Du får ju fråga vår partner vad de har för processer kring det här.

Du gick nyss i god för att de här plaggen inte kastats i direktsänd tv. Borde du då inte kunna svara på hur kontrollerna ser ut?

– Vi har världsledande partners som jobbar både med kontrollmekanismer och spårbarhet. Så du får fråga dem. Vår klädinsamling utgår från att allt ska sorteras och gå till de länder där det finns en efterfrågan, säger Helena Helmersson.

Aftonbladet har med hjälp av tulldata avslöjat att H&M:s partners sedan årsskiftet skickat över en miljon plagg till Ghana, det allra värst drabbade landet. Den svenska modejätten är också ett av de fem vanligaste klädmärkena som återfinns på stränder och dumpningsplatser i och omkring staden Accra, enligt miljöorganisationen The Or Foundation.

Helena Helmersson hävdar att H&M tar ansvar, i och med att kläderna sorteras före export.

– Den här granskningen lyfter en superviktig fråga som vi måste lösa ihop. Samtidigt upplevs det ju som att vår klädinsamling är en del av en form av dumpning, som ju inte stämmer. Vi har gjort det här i över tio år för att vi vill ha kontroll på så mycket flöden vi bara kan, säger hon.

På plats i Ghana har Aftonbladet talat med ett stort antal källor – säljare på marknaden, miljöorganisationer och lokala myndigheter – som vittnar om att varje containersändning, utan undantag, innehåller kläder som inte går att sälja. Men Helena Helmersson står på sig att H&M är det goda undantaget.

– Vi är en av få seriösa spelare som ser till att det här sorteras. Låt oss jobba tillsammans för att lösa de frågor vi måste lösa. Målet ska ju bli cirkulärt.

Men även om ni bara skickade hela plagg, som du uppger att ni gör, så kommer stora mängder dumpas ändå eftersom det inte finns någon efterfrågan.

– Varför går inte ni på spelare som inte håller på med sådan här sortering? Varför går ni på ett bolag som gör den här sorteringen och ser till att klädinsamlingen går dit det finns en efterfrågan?

Andra stora aktörer som Oxfam, Myrorna och Zara säger precis som ni att de sorterar kläderna före export. Så vem är ansvarig för det här?

– Jag kan bara ta ansvar för det vi gör. Det finns sätt att jobba mot att det här ska bli cirkulärt. Och jag tror att du och jag vill exakt samma sak. De bilder du visar är ju hemska. Givetvis ska det inte vara så. Vi måste se till att alla spelare blir seriösa. Det kommer ju att gå. Lösningarna finns. Vi måste skala upp dem, säger Helena Helmersson.

Fast kläderna dumpas hela tiden eftersom de inte behövs.

– Dels förekommer säkerligen en problematik från oseriösa spelare. Men dessutom finns det ju inte återvinningssystem i de här länderna. Det är därför vi behöver jobba för en lagstiftning som gör att återvinningssystem behöver finnas på plats.

Men hur kan ni skicka kläder till ett land där det inte ens finns återvinningssystem?

– Det finns ju också ett behov. Människor behöver kläder. Jag kan bara säga att vi gör allt vad som står i vår makt att hantera det här på absolut bästa sätt. Vi använder en massa teknik och AI för att se till att det vi producerar är det som säljs.

Helena Helmersson uppger att hon inte besökt de drabbade platserna i Västafrika som drabbats av klädkatastrofen och heller inte har några planer på att resa dit.

– Nej, jag har fullt förtroende för våra partners.