Datahaveri på Systembolaget

Publicerad 2012-05-16

Landets samtliga systembolag drabbades av ett datahaveri som innebär att 75 procent av alla kassaterminaler var utslagna klockan 16.30.

På flera håll i landet tvingades butikerna stänga.

– Av någon oförklarlig anledning har oplanerade uppdateringar skjutits ut till våra kassaterminaler. Vanligtvis görs det här nattetid när terminalerna inte är i drift. Det innebar att vi manuellt varit tvungna att starta om samtliga terminaler och det tar mellan 10 och 30 minuter beroende på kassamodell, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.

Butiker stängda

Enligt Agén var det ett tiotal butiker som tvingades stänga helt under en kort period eftersom ingen kassaterminal fungerade.

– Strax efter 17.30 så var allt uppe i full sving igen, säger Lennart Agén.

– Det är bara att beklaga att det drabbar våra kunder en dag som denna då det är mycket folk i butikerna.

Rusta drabbade

Under torsdagen drabbades också butikskedjan Rusta av kortproblem.

– Sedan 12.30 har vi inte kunnat ta mot kortköp utan bara kontantbetalning, säger Lisa Pers-Ohlsén, marknadschef på Rusta.

– Vi har haft problem med en inlösningscentral i Danmark och man får inte kontakt med inlösarna, köpen går inte igenom.

Letar lösning

När butikerna stängde hade fortfarande inte problemet kunnat åtgärdas.

– Vi jobbar på en lösning under kvällen, natten så det ska fungera när butikerna öppnar, säger Lisa Pers-Ohlsén.