Så får kunderna återbetala banken

Publicerad 2017-02-02

Swedbank drabbades av ett landsomfattande haveri i går när kunderna kunde övertrassera sina konton i uttagsautomater.

Banken vill inte säga hur stora uttag som gjordes eller hur många som nu måste betala tillbaka.

– Även om de rapporter vi fått framför allt gäller Malmö och Göteborg bedömer vi att det gäller hela landet, säger Claes Warrén, informatör vid Swedbank.

Swedbanks problem började tidigt på onsdagen när det inte gick att ta ut pengar med Mastercard.

Storbanken försökte avvärja störningen men försöket till lösning slog bakut.

Från att inte ha kunnat ta ut ett öre kunde kunder helt plötsligt plocka sedel efter sedel från uttagsautomaterna – och därmed övertrassera sina konton.

Rykten om att det gick att ta ut obegränsat med pengar gjorde att det blev rusning till bankomaterna i framför allt Malmö och Göteborg. I Malmö fick polisen till och med rycka ut för att säkra vissa bankomater.

Enligt Swedbank finns det ingenting som tyder på att situationen skulle vara isolerad till just de områdena.

– Även om de rapporter vi fått framför allt gäller Malmö och Göteborg bedömer vi att det gäller hela landet. Det finns inga tekniska skäl att tro något annat. Det är nog snarare så att det har blivit en grej i just Malmö och Göteborg, säger Claes Warrén, informatör vid Swedbank.

Sent på onsdagen var störningen löst.

På torsdagsmorgonen ville Swedbank inte gå ut med några siffror om gårdagens hejdlösa uttag.

– Vilka uttag som har skett och hur mycket är någonting mellan oss och våra kunder, säger Claes Warrén.

Kunder som tagit ut mer pengar än de har haft tillgång till kommer nu att få betala tillbaka.

– Det hanteras enligt våra normala rutiner. Om man övertrasserar kontot får man besked om det och anmodas sätta in pengarna. Därvidlag är det ingen skillnad förutom att det möjligtvis gäller några fler än vanligt, säger Claes Warrén.

Berörda kunder kommer antingen att få brev hemskickat eller meddelande på internetbanken.

– Vi går aldrig ut via e-post och ber om känsliga uppgifter, säger Warrén.

Swedbanks informatör Claes Warrén poängterar att det inte ska ha rört sig om en riktad attack mot banken.

– Det har aldrig varit frågan om någon hackerattacken utan helt vårt eget fel, säger han.

Följ ämnen i artikeln