Skolministerns löfte: Mer pengar

”Det har gått för långt”

Publicerad 2023-03-14

Skolminister Lotta Edholm (L) säger att systemet där alla barn ska gå i samma klass inte fungerar.

– Många barn har blivit sittande i korridoren med outbildade elevassistenter i stället för att få riktigt bra stöd och hjälp. Vi måste våga se de här barnens särskilda behov.

Nu lovar hon mer pengar till mindre undervisningsgrupper och speciallärare för att barn med npf (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) ska få den hjälp de behöver.

Ministern kan inte svara på de här satsningarna kommer att märkas i skolorna.

– Det är svårt för mig att säga, eftersom skolan är kommunaliserad i väldigt hög utsträckning. Men vi gör vårt allra bästa nu för att se till att det kommer ut mer pengar till kommunerna, säger Lotta Edholm.

 ”Jag tror att vi måste stärka lagen, men framför allt behöver vi mer resurser till barnen.”

Känner du till hur det ser ut i kommunerna? De siffror 200 sekunder fått fram skiljer sig väldigt mycket mellan de olika kommunerna.

– Det är kommunerna som har ansvaret och de satsar väldigt olika, en del satsar väldigt mycket och andra satsar väldigt lite. Det är ingen hemlighet att det parti som jag företräder, Liberalerna, helst skulle se att skolan var en statlig angelägenhet.

En statlig utredning har pekat på att lagstiftningen är otydlig och det kan vara en förklaring till skillnaden mellan kommunerna. Vad tycker du om rådande lag?

– Jag tycker att lagen är delvis för svag och inte riktigt talar om vad det innebär att alla barn har rätt till en god undervisning efter sin egen kapacitet. Jag tror att vi måste stärka lagen, men framför allt behöver vi mer resurser till barnen.

Det finns ingen nationell statiskt på hur det går för de här barnen i skolan. Vad säger du om det?

– En statlig utredning tittar på det nu. Det är en svår avvägning när det gäller den personliga integriteten. Vi måste göra rätt så att inte människor med funktionsnedsättningar hamnar i register.

Skolminister Lotta Edholm tycker att situationen är oacceptabel.

När riksförbundet Attention frågar föräldrar till barn med diagnoser är det 61 procent som tycker att de inte får tillräckligt stöd i skolan. Hur känns det för dig som högst ansvarig att höra det?

– Det känns förfärligt. Det handlar om så många barn. Jag har mött föräldrarna och barnen under årens lopp när jag jobbart med skolfrågor. Även om en del kommuner gör mycket i dag måste vi göra betydligt mycket mer.

Vi har träffat sexårige Noah. Vad tänker du om att en sexåring måste vara sjukskriven för att han inte orkar med skoldagen?

– Det är helt oacceptabelt. Noah borde få plats i resursskola eller i särskild undervisningsgrupp där det finns bättre stöd och kompisar som är likadana ungefär som han. Jag anser att vi borde bygga ut resursskolorna jag tycker att inkluderingstanken har gått alldeles för långt i svensk skola och lett till den exkludering som Noah råkar ut för.

Vi har pratat med en mamma som tvingats att sluta jobba. Hon har två barn med diagnoser och skolan klarar inte av att hantera dem. Vad säger du om det?

– Barnen måste få det stöd de behöver. Sannolikt är det så att den vanliga skolan inte riktigt räcker till. Det behövs särskilda undervisningsgrupper, kanske till och med särskilda skolor med specialutbildad personal för att kunna hjälpa till.

I det fallet har man även tagit bort ämnen för att barnen ska klara skolan. Är det rimligt?

– Ibland kan det vara rätt att göra det, men man får akta sig väldigt noga för att sätta det i system. De här barnen ska förhoppningsvis plugga vidare och gå ut på arbetsmarknaden och behöver de här ämnena som alla andra, säger Lotta Edholm.


200 sekunder är Aftonbladets tv-program för snabba granskningar.

Robert Aschberg, Lindah C Mohlin och Katarina Norrgrann synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

Missa inte förra avsnittet av 200 sekunder!