Kunderna trötta på Nordeas nätstrul

Uppdaterad 2012-06-12 | Publicerad 2012-06-11

VÄLBEKANT SYN. Nordeas internetkunder har fått vänja sig vid felmeddelande på sajten, som har gått ner tio gånger på tre månader – ibland i en hel dag.

Tio sammanbrott på tre månader.

I dag låg Nordeas internetbank nere igen.

– Det är ett misslyckande, säger Erik Durhan, pressansvarig på Nordea.

Under våren har ett stort antal Nordea-kunder hört av sig till Aftonbladet. Så här lyder några av deras kommentarer till de ständiga problemen med internetbanken:

”Internetbanken fungerar aldrig när man behöver den”

”Banken klarar inte av att leverera det vi betalar för”

”I slutet av varje månad brakar banken ihop”

Återkommande problem

Men dagens problem är ingen engångsföreteelse.

Aftonbladet kan i dag presentera en sammanställning av bankens problem med sin internetservice de senaste månaderna.

Under loppet av tre månader har internetbanken havererat minst tio gånger. Ofta har det handlat om att internetbanken har legat nere under hela dagar. I vissa fall har också bankens uttagsautomater och kortbetalningar varit ur funktion.

Nya problem i dag

I dag var det dags igen.

Men Nordea vill varken kommentera vad felet beror på eller hur många kunder som drabbats.

– Vi har haft tekniska problem och vi gör vad vi kan för att avhjälpa de problemen, säger Erik Durhan.

Hur är det möjligt att problemen återkommer gång på gång?

– Vi jobbar hårt med att avhjälpa de tekniska problemen, men så klart är det ett misslyckande att det blir så här, säger Erik Durhan.

”Oacceptabelt”

På Sveriges konsumenter är man kritisk till de upprepade tekniska problemen hos Nordea.

– Det är oacceptabelt. Som kund ska man kunna förvänta sig att en bank har resurserna att tillhandahålla en fungerande internetbank, säger Jan Bertfoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Han råder alla drabbade bankkunder att vända sig till Nordea om man råkar ut för merkostnader eller missar att betala en räkning.

– Man ska inte behöva betala för en tjänst som inte fungerar. Om bankerna inte ersätter sina kunder är det ännu ett bevis på deras nonchalans, säger Jan Bertoft.

Har du förlorat pengar på Nordeas näthaverier utlovar storbanken ekonomisk ersättning.

– Om några kunder drabbas så ersätter vi alltid, säger Erik Durhan.

Nordea har cirka 3,3 miljoner kunder i Sverige.

ANNONS