Hög andel trafikfarliga A-traktorer vid kontroll

Marielle Theander Olsson/TT

Publicerad 2022-11-05

Polisen i region Väst har kontrollerat 300 A-traktorer under höstlovsveckan. Arkivbild.

Polisen i region Väst har under höstlovet kontrollerat 300 A-traktorer. Kontrollerna visar att två tredjedelar av fordonen är ombyggda eller har brister som är olagliga eller trafikfarliga.

De utökade kontrollerna gjordes med anledning av de svåra olyckorna med A-traktorer under hösten, som i flera fall fått dödlig utgång.

Polisen i region Väst har vid de 300 kontrollerna tittat efter tecken på om A-traktorn manipulerats för att gå fortare än den högst tillåtna hastigheten på 30 kilometer i timmen – något som kan vara svårt att upptäcka.

”Vi kontrollerar fordonen grundligt och letar efter brister i konstruktionen, skick och utrustning”, säger Hans Qvant, trafikpolis i Halmstad i ett pressmeddelande.

Majoritet trafikfarliga

I två tredjedelar av kontrollerna var fordonen ombyggda eller hade brister som är olagliga och trafikfarliga.

I de fall där en manipulering av hastigheten har upptäckts innebär det att föraren gjort sig skyldig till olovlig körning. Då upprättas en polisanmälan och körkortet omhändertas. I de övriga fallen har fordonen fått ett föreläggande om registrerings- eller kontrollbesiktning.

”Kan vara livsfarligt”

De svåra A-traktorolyckorna har lett till debatt och bland annat poliser som arbetar med trafikfrågor har ifrågasätt fordonets existens. Transportstyrelsen har föreslagit en rad regelskärpningar, som krav på bilbälte, max en passagerare per plats och vinterdäck samt tekniska krav som ska göra det svårare att trimma A-traktorerna.

Polisen i Väst vill påminna föräldrar om att engagera sig i vad barnen gör och att tänka på att det ”inte är oskyldigt att bygga om A-traktorer”.

”Det kan vara livsfarligt att köra för fort i en A-traktor eller att stoppa in fler passagerare, traktorn är ju inte konstruerad för detta – sammantaget blir trafikfaran oerhört mycket större än när man kör en vanlig personbil”, säger Hans Qvant.

Följ ämnen i artikeln