Moderaternas nya valknep – en stöld?

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-04

”Det är viktigt med humor i valrörelsen”

ALMEDALEN. Här är ett av Moderaternas vapen i valrörelsen.

För att locka väljare har de kopierat Socialdemokraternas valaffisch från 1985.

– Det är viktigt med humor i valrörelsen, säger Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson.

Moderaternas valstrategi presenterades i dag av partisekreterare Per Schlingmann i Almedalen.

Förutom de politiska budskapen visades även en av partiets valaffisch upp, inspirerad av Socialdemokraternas affisch från valrörelsen 1985.

Locka nya väljare

– Det var då en något annan avsändare och en annan bild, säger Per Schlingmann.

– Vi vill locka väljare som aldrig tidigare röstat på Moderaterna.

Enligt Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson är till och med typsnittet på affischerna detsamma som på Socialdemokraternas. Men dåtidens finansvalp är utbytt mot en arbetare.

– Jag tror att det parti som visar humor och självdistans har mycket att vinna, säger Pär Henriksson till Aftonbladet.

Inga fler kopior

– Vi vill visa att Moderaterna nu är ett stort parti och att förnyelsen fortsätter. Det är naturligt att rösta på oss även om väljarna normalt sett är förankrade i LO eller TCO.

Men Moderaterna kommer inte att göra fler kopior av gamla Socialdemokratiska valaffischer.

– Nej, det tror jag inte. Men jag kan lova att det kommer mer humor.

Följ ämnen i artikeln