Konstskandalen kunde ha stoppats redan på 80-talet

Publicerad 2016-01-05

Man åtalas för att ha sålt tavlor för 139 miljoner kronor

Den finske mannens bekännelse har fått den internationella konstvärlden att skaka i sina grundvalar.

Nu kan Aftonbladet avslöja att den huvudmisstänkte 68-åringen erkänt konstförfalskningar gjorda i Sverige – som han friats för i Högsta domstolen.

– Det här är en av de största utredningarna om konstförfalskningar som någonsin genomförts i Europa, säger kriminalkommissarie Kimmo Nokkonen.

När den 68-årige mannen togs in till polisförhör i början av 2013 kom han plötsligt med ett uppseendeväckande erkännande – att han förfalskat ett 80-tal högt värderade målningar.

Bekännelsen hos den finska polisen har väckt stor uppmärksamhet men hittills har mannens identitet varit okänd.

Aftonbladet kan nu berätta att mannen bodde i Sverige under flera år på 1980-talet och redan då misstänktes för konstförfalskningar.

De var utförda i Borås. Objekten som utreddes var två verk som påstods vara skapade av den finländske nationalmålaren Albert Edelfelt.

Luktade terpentin

Redan då, för 30 år sedan, kunde den i dag 68-årige mannen ha stoppats. Men i stället friades han av Högsta domstolen i Stockholm – som slog fast att tavlorna visst var äkta.

Historien tog sin början i januari 1985 då mannen var på väg att flytta tillbaka till Finland efter att ha bott i Värmland och Borås där han uppgett sig arbeta som svetsare.

När mannen körde av färjan i finländska Nådendal med sin Opel Berlina stoppades han av tullen – och i bilen hittades två tidigare okända tavlor med den finländske nationalmålaren Albert Edelfelts signatur. Tavlorna bar titlarna ”Norsk fiskare” och ”Konstkännaren”.

I augusti 1985 dömdes han av Borås tingsrätt för att ha förfalskat signaturerna på tavlorna – och enligt rätten skulle målningarna också förverkas. Av protokoll från husrannsakan i mannens lägenhet i Borås framgår att polisen hittade bevismaterial som ”ett stort staffli”, en massa tavlor och ett ”flertal gamla tavelramar”. Dessutom ska det ha luktat oljefärg och terpentin i lägenheten.

Värda miljoner

Själv förklarade mannen i förhör att han visserligen var intresserad av konst och måleri men att han köpt tavlorna av sin fru för 1 000 kronor styck och att hon i sin tur ärvt dem av sin far som handlade med skrot.

Men tre år senare, i november 1988, friades mannen av Högsta domstolen som stoppade destruktionen av tavlorna. HD:s utslag vilade på en i dag framliden professor på Konsthögskolan i Stockholm som gick rakt emot de finländska experterna – och hävdade att tavlorna visst var äkta.

Den svenske konstprofessorns bedömning byggde enligt honom själv på ”omfattande röntgenundersökningar”, arkivstudier och ”expertutlåtanden från kriminalteknisk och konsthistorisk expertis”.

– Jag är glad över att HD så snabbt gett oss rätt. Beslutet är samtidigt ett underkännande av de finländska konstexperterna. För dem är beslutet en jätteflopp, sa professorn till TT efter att domen fallit.

Svetsaren som bott i Borås beskrevs i tidningarna som plötslig miljonär. Tavlorna var med dagens penningvärde värda miljontals kronor och såldes senare till en privatperson.

Nu har mannen enligt Aftonbladets källor erkänt att han trots allt förfalskade de två Edelfelt-tavlorna.

– Han har suttit där och berättat om alla förfalskningar han gjort genom åren, däribland de här målningarna, säger en uppgiftslämnare.

”Väldigt noggranna”

Trots HD-domen gällande de två Edelfelt-tavlorna har målningarnas äkthet varit ifrågasatt i Finland. 1994 slog Finlands nationalgalleri fast att tavlorna sålts på Bukowskis julauktion 1984 med signaturerna August Söderberg och Alf Wallander – till en konsthandlare i Vänersborg. Målningarna ska enligt nationalgalleriet därefter ha köpts av svetsaren från Borås som ska ha skrapat bort de två signaturerna och målat dit ”Albert Edelfelt”.

I över tre år har den 68-årige mannen nu suttit häktad i väntan på att åtal ska väckas. Utredningen beskrivs som mycket omfattande och komplicerad. De 80 förfalskningarna som mannen berättat om fingranskas nu på Finlands nationalgalleri i Helsingfors.

– De är väldigt noggranna. Bland annat jämför man pigmenten i de misstänkta tavlorna med konstaterat äkta tavlor, säger Aftonbladets uppgiftslämnare.

Utöver de två Edelfelt-tavlorna undersöks också målningen ”Composition Murale” med signaturen Fernand Léger – som Bukowskis-miljardären Eva Lundin köpte av sin egen auktionsfirma. Också detta verk – som är i 5-miljonerklassen – har 68-åringen erkänt att han förfalskat. Men trots det har Bukowskis i flera års tid hävdat att tavlan är äkta och dessutom vägrade ägaren Eva Lundin släppa ifrån sig målningen för polisgranskning genom att överklaga utlämnandet ända upp till Högsta domstolen som till slut gav polisen rätt.

Omfattande utredning

I slutet av november medgav också Bukowskis att tavlan, tillsammans med fem andra objekt, var falsk och köpte tillbaka målningar som ingår i härvan för totalt 7,5 miljoner kronor.

Varför den 68-årige mannen valt att berätta om vidden av sin verksamhet först nu i pensionsåldern är oklart. Aftonbladet har inte lyckats nå 68-åringens advokat och åklagaren Perttu Könönen vill inte lämna ut försvararens namn eftersom ”den misstänktes identitet inte är offentlig”.

Åklagaren uppger att den utdragna utredningen troligen kommer att gå till åtal någon gång under början av 2016.

I härvan har målningar sålts för totalt 139 miljoner kronor, enligt Centralkriminalpolisen i Finland. Utöver den 68-årige mannen, som utfört merparten av förfalskningarna, kommer en rad andra personer åtalas för delaktighet i det kriminella konstnätverk som nu utreds.

– Det är en mycket omfattande utredning som vi betraktar som den största i finsk historia gällande konstbedrägerier. Också i en europeisk kontext hör utredningen till en av de största någonsin, säger Kimmo Nokkonen, kriminalkommissarie på finländska Centralkriminalpolisen.

Vill du läsa HD:s dom från 1988 eller ta del av Boråspolisens bevismaterial? Klicka i bildspelet.