Pilot döms för flygfylleri

Publicerad 2013-04-03

Den 46-årige SAS-pilot som åtalats för flygfylleri fälls av Svea hovrätt och döms till villkorlig dom.

Det var för snart ett år sedan som piloten ertappades med 0,96 promille alkohol i blodet vid en rutinkontroll på Arlanda.

Mannen har nekat till brott eftersom han menar att han aldrig steg på planet.

Hovrätten skriver i domen att piloten inte kan undgå ansvar för flygfylleri eftersom det anses bevisat att han faktiskt stigit ombord och sedan påbörjat en yttre säkerhetskontroll av flygplanet. Det har inneburit att mannen påbörjat en uppgift som varit betydande för flygsäkerheten.

Drack starköl och whisky

Det var i början av maj förra året som den före detta SAS-anställde piloten blåste positivt i det alkoholtest som gränspolisen genomförde vid en rutinkontroll på Arlanda.

Kvällen före hade den 46-årige mannen druckit starköl och whisky då han tittade på ishockey-VM på tv. I förhör har han berättat att han var trött när han kom till jobbet tidigt på morgonen därefter.

– Jag kände mig trött, vet inte om det berodde på alkoholen eller den tidiga morgonen. Jag kände mig inte påverkad.

Försökte smita undan

Piloten arbetade som styrman och skulle tillsammans med en annan pilot flyga ett plan till Köpenhamn tidigt på morgonen.

När mannen upptäckte gränspolisens nykterhetskontroll försökte han smita undan genom att utföra den yttre säkerhetskontrollen av planet extra långsamt.

Men det hjälpte inte.

Enligt polisrapporten luktade mannen sprit och utandningstestet visade att han hade 0,96 promille alkohol i blodet, vilket är nära gränsen för grovt rattfylleri. Gränsen för vad som är tillåtet är densamma som vid bilkörning, det vill säga 0,2 promille. På SAS har man ännu stramare regler och piloterna där måste vara helt nyktra minst åtta timmar innan de ska flyga ett plan.

Mannens flygcertifikat omhändertogs och han åtalades senare i Attunda tingsrätt för flygfylleri.

Döms till dagsböter

Piloten har hela tiden nekat till brott och hänvisat till att han inte varit ombord på på planet.

Tingsrätten valde förra året att gå på pilotens linje och friade honom eftersom man inte ansåg att han "fullgjort uppgift av väsentlig betydelse för flygsäkerheten", vilket krävs för att man ska dömas för flygfylleri.

Åklagaren valde att överklaga domen till Svea hovrätt som nu alltså gör en motsatt bedömning och fäller mannen för flygfylleri.

Påföljden för flygfylleri är böter eller fängelse i högst sex månander. Åklagaren yrkade på fängelse men hovrätten dömer mannen till villkorlig dom. Hovrätten väljer att ta hänsyn till att mannen förlorade sitt jobb efter händelsen och utdömer därför inga dagsböter.