”Nu kan SD få det tufft”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-18

Professorn tror att Aftonbladets bojkott kan påverka partiet internt

Ingen vet hur partiets reklam påverkar.

– Men skulle samtliga medier bojkotta Sverigedemokraterna skulle de få det tufft, säger professor Jesper Strömbäck vid Mittuniversitetet.

Han forskar om relationen mellan medier, politik och opinion och berättar att det inte finns någon svensk forskning om effekterna av annonser från politiska partier.

– Det ligger inte samma kommersiella värde i att studera politisk reklam som det gör i kommersiella annonser, säger Jesper Strömbäck.

Inte så stor betydelse

Enligt honom finns det en allmän uppfattning inom forskarvärlden att tidningsannonser inte har så stor betydelse när det gäller att påverka opinionen – men att det kan ha betydelse för stämningen inom partiet och för valarbetare.

Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, menar att Sverigedemokraterna bör bemötas endast där de redan finns och har vunnit representation.

”Inte få en fribiljett”

– Om Sverigedemokraterna har representanter i kommunfullmäktige bör debatt föras med dem där. Men de ska inte få fribiljett till att komma upp på riksdagsnivå. Det är ingen som begär att Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt ska bemöta Gudrun Schyman i debatter, säger han.

”En markering”

Ulf Bjereld anser att effekterna av att inte ta in partiets annonser är svåra att förutspå.

– Å ena sidan är det en klar ideologisk markering att deras värderingar är oacceptabla. Å andra sidan kan det bidra till att förstärka Sverigedemokraternas martyrskap. Det är inte självklart vad som är mest effektivt, säger han.

”Lite inkonsekvent”

Paul Ronge, PR-konsult och specialist på medieträning anser att Aftonbladet borde valt en ännu hårdare linje.

– Varför inte tillåta annonser men tillåta debatter? Det är lite inkonsekvent. Men det är ju sympatiskt ur den synvinkeln att man väljer att tacka nej till pengar från Sverigedemokraterna, säger Paul Ronge.