Ovana vinterförare en risk i sportlovstrafiken

Marielle Theander Olsson/TT

Publicerad 2023-02-10

Lurigt vinterväglag och stressade fjällresenärer ökar risken för olyckor när många ger sig ut i sportlovstrafiken. Håll koll på vädret och var utvilad, råder Trafikverket.

– Det krävs så lite för att det ska sluta olyckligt, säger presschefen Bengt Olsson.

Vägtrafiken runt om i landet väntas bli intensiv den närmaste tiden när många svenskar reser norrut för sportlovsfirande och skidåkning.

Först ut att gå på lov är bland annat Göteborg, Jönköpings län och Sjuhärad. På fredagen och under helgen väntas trafiken tätna och strömma norrut på E45 från Göteborg samt riksväg 26 från Kristinehamn upp mot Dalaområdet, där den sprider ut sig på fler riksvägar.

De vägar där trafiken ökar som mest under sportlovsveckorna sju–tio ligger framför allt i ett stråk norr om Vänern, Vättern och Mälaren, som sträcker sig norrut till Sundsvallstrakten samt in mot Östersund och Jämtlandsfjällen.

– Det är alltid en fördel att välja de stora vägarna för de sväljer mer trafik. Där är det oftast mötesseparerat, det vill säga ingen mötande trafik, vilket är säkrare, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Fler ovana vinterförare

Eftersom lovet infaller mellan vecka sju och tio, beroende på var i landet man bor, är trafiktopparna mer utspridda jämfört med andra storhelger. Samtidigt för årstiden med sig en del risker då förutsättningarna på vägarna snabbt kan förändras.

– Det finns betydligt fler ute och kör som inte är hundra procent vana att köra i vinterlandskap och i växlande temperaturer som innebär att det kan vara ishalka. Det kräver en viss förmåga att läsa vägytan och att man har koll på väderleken.

Se upp för svarthalka

De senaste åren har sportlovsvädret dessutom präglats av kraftiga temperaturväxlingar, säger Bengt Olsson.

– Det som är absolut mest lurigt är när det har varit minusgrader och sedan blir plus och så kommer det underkylt regn på vägen. Det syns knappt att det har kommit, för det fryser på vägen och då får man så kallad svarthalka.

Han råder förare att öka marginalerna i körningen och sänka hastigheten utifrån rådande väglag. Att börja jaga tid är kontraproduktivt – skillnaden mellan att köra 80 eller 90 kilometer i timmen är bara 50 sekunder per mil, enligt Bengt Olsson.

Var utvilad

Ofta är det inte ditresan utan snarare hemresan från fjälltrakterna som utgör den största risken för olyckor, säger han.

– Det kan vara trötthet eller att man vill nyttja veckan till max. Men den som ska köra måste vara utvilad till hemresan så att man inte tar tokiga beslut. Det krävs så lite för att det ska sluta olyckligt.

Bengt Olsson uppmanar sportlovsfirarna att hålla avstånd till bilen framför, att vara tydliga i sin körning och att komma ihåg blinkers om man ska svänga eller stanna till, så att andra bilister runt omkring hinner reagera.

– Har vi den respekten för varandra och samsas på vägarna så kommer det att gå alldeles utmärkt.

Följ ämnen i artikeln