Plan tvingades nödlanda på Arlanda

Uppdaterad 2014-07-15 | Publicerad 2014-07-14

Ett SAS-plan som lyfte från Arlanda 14:45 på väg till Dublin tvingades återvända.

Först efter flera timmar bekräftar SAS att det blivit fel på motorn när planet var uppe i luften.

– När vi landat tackade jag piloten för en chans till, säger Elinor Krock, 58, som var ombord på planet.

Det var strax efter att planet lyft som piloten fick indikationer på att en motor inte fungerade ordentligt, enligt Luftfartsverkets pressjour.

Flygplanet, en Boeing 717, vände om och landade åter på Arlanda klockan 15:08.

Passageraren Elinor Krock, 58, berättar att hon hörde en hög smäll. Plötsligt luktade det bränt och kom rök från aircondition-systemet, enligt henne.

– Jag trodde det var slut när jag satt där. En snäll finsk kille som satt bredvid mig stack jag naglarna i, säger hon.

– Men det var ingen som sa någonting. Flygvärdinnorna sprang bakåt i planet. Det gick inte att höra vad de sa i högtalarsystemet på grund av så högt oväsen.

"Några kollapsade"

Elinor Krock berättar att passagerarna blev rädda.

– Några kollapsade efteråt och sen var det någon ungdom som vägrade flyga igen. Men när något sådant här händer måste man upp på hästryggen så fort som möjligt, säger hon.

När lugnet hade lagt sig satt passagerarna på Arlanda och drack öl i väntan på nästa plan.

Gunilla Crantz, 39, bor i Upplands-Bro och är van vid att höra planen lyfta från Arlanda. Men den här gången lät det annorlunda nerifrån marken.

– Det kom en jättesmäll, dov och mörk. Det lät inte som en krasch, mer som en poff, säger hon.

Bredvid sig hade hon en före detta pilot, som direkt trodde att det skett en explosion i ena motorn. Med tanke på hur högt smällen lät på marken förstår Gunilla Crantz om passagerarna blev rädda.

– Gud ja, det hade jag också blivit.

"Ingen dramatik"

Knut Morten Johansen, presschef på SAS, förklarade till att börja med att det var fråga om en säkerhetslandning.

– Det var ingen dramatik. Jag förstår att man kan uppleva det här som oroväckande, men själva landningen var helt normal. Vi beklagar att folk blir försenade, men när man får en indikation på att något är fel tar man det säkra före det osäkra, sa han tidigare under måndagen.

På planet fanns 118 passagerare. Klockan 18 på måndagen fick de en ny flight till Dublin, den här gången i en Boeing 737.

Knut Morten Johansen bekräftar senare under måndagskvällen att det hade blivit något fel på motorn.

– Därför slog man av motorn och landade med en motor.

Ett plan har två motorer som en säkerhetsåtgärd. Det är fullt möjligt att både flyga och landa med bara en motor, men då har man ingen marginal om något skulle gå fel.

Om det hördes någon smäll eller kom rök vet inte Knut Morten Johansen.

– I sinom tid kommer en teknisk undersökning kommer visa vad som gick fel.

Väl på marken erbjöds passagerarna debriefing och fick möjlighet att prata med piloten och den övriga besättningen, enligt honom.

– Vi förstår att passagerarna kan ha känt sig oroliga och blivit bekymrade ombord och vi tar det på allvar. När de kom ner på marken fick de den information de behövde, säger Knut Morten Johansen.

Planet som tvingades landa tillhör SAS finska dotterbolag, Blue1.