C byter strategi för att möta Löfven

Publicerad 2012-04-23

Löfven-effekten i opinionsmätningarna får Centerpartet att skapa en framtidsagenda.

Dokumentet ska redan nu mobilisera väljarna inför valet 2014.

– Vi kan inte vänta till valrörelsen med att börja jobba, säger Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson.

Redan två år före nästa val har Centerpartiet lanserat en framtidsagenda. Bakgrunden är Socialdemokraternas ökning i opinionsmätningarna.

– Vi hade väl behövt göra det här i alla fall, men det gör det ju ännu mer angeläget, säger Michael Arthursson.

För smala

I dokumentet slår partiet fast att de ska utgå i från begreppet hållbar utveckling, för att bredda partiet och locka fler väljare.

– Det är något både nya väljare och de som har jobbat i Centerpartiet länge känner sig hemma i, säger Michael Arthursson.

Arbetsgrupper har tillsatts för att komma fram till konkreta förslag i de sex områden som Centerpartiet vill fördjupa sig i.

– I förra valet blev vi väldigt smala, vi drev företagarfrågor som intresserade en del och miljöfrågor som intresserade lite fler, sen visste man inte så mycket mer om Centerpartiet, säger Michael Arthursson.

– Vi tror inte att det finns en framtid i att vara ett nischat parti som driver de frågor vi har regeringsansvar för. Det blir för smalt.

Jagar storstadsväljare

Centerpartiet slår fast att man vill komma åt fler storstadsväljare, eftersom partiet haft framgång bland storstadsväljarna två val i rad.

Michael Arthursson menar att det går att locka både landsortsväljare och storstadsväljare med frågor som exempelvis miljö och jämställdhet.

– En annan är att skapa jobb åt ungdomarna, det är inte en fråga som begränsas till storstad eller landsbygd.