Efter Aftonbladets granskning av H&M: Partier kräver ny lagstiftning

Publicerad 2023-06-13

Kläder från väst blir enorma sopberg, här i Ghana.

Aftonbladets granskning av H&M:s hantering av återvunna plagg skapar reaktioner. Nu kräver flera partier lagändringar som ska skärpa kraven på textilbranschen.

– Så länge vi inte har lagar och regler som förbjuder den här bisarra hanteringen av överproduktionen är det helt uppenbart att många företag fortsätter att strunta i konsekvenserna av sina ohållbara affärsmodeller, säger Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi.

I en rad artiklar har Aftonbladet kunnat avslöja hur kläder som den svenska modejätten H&M lovar ska återvinnas eller återanvändas och hanteras på ett hållbart sätt istället dumpas i afrikanska länder.

Effekterna är svåra både för miljön och arbetare i länderna som tar emot de enorma mängder textilier som importeras till länderna.

Granskningen skapar reaktioner i politiska led. Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill att ett producentansvar nu ska införas så att de aktörer som producerar kläderna tar ett större ansvar för plaggens hela livscykel.

– Det bör införas ett producentansvar för textilier så att alla som sätter ett klädesplagg på marknaden ska ansvara för att samla in och att det återvinns i möjligaste grad, säger Centerpartiets klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin.

”Helt oacceptabelt”

– Det här är helt oacceptabelt, säger han vidare om vad Aftonbladets granskning har kunnat visa.

Andrea Andersson Tay sitter i riksdagens miljö- och jordbruksutskott. Hon är inne på samma linje som kollegan i C.

– Jag blev väldigt illa berörd när jag läste granskningen. Det är vidrigt vilka problem som uppstår i länder i Afrika och södra Asien på grund av företag som H&M:s agerande. Det är väldigt upprörande hur de vilseleder konsumenter i Sverige som tror att de gör en god insats när de lämnar in kläderna, säger Andrea Andersson Tay.

Producentansvaret ska utkräva återvinning eller återanvändning av plaggen, som då inte får exporteras till Afrika på det sätt som dagens system tillåter, anser Andrea Andersson Tay.

– Det krävs att man ställer hårdare krav politiskt på företagen som producerar kläder och textilier.

”För kunder bakom ljuset”

Även MP kräver producentansvar och vill att överenskommelser som gjorts inom ramen för EU nu ska bli konkret lagstiftning och att de lagar som redan finns ska bli striktare.

– Jag blir upprörd och förfärad över granskningen. Den visar med all önskvärd tydlighet det vi anat länge, att modeföretagen inte lever upp till sina slogans utan tvärtom för sina kunder bakom ljuset.

En H&M-tröja till försäljning på en marknad i Benin.

MP vill bland annat att företag ska bidra till att betala för avfallshanteringen i andra delar av världen och att mål ska sättas upp för att minska volymerna i produktionen av nya textilier.

– Så länge vi inte har lagar och regler som förbjuder den här bisarra hanteringen av överproduktionen är det helt uppenbart att många företag fortsätter att strunta i konsekvenserna av sina ohållbara affärsmodeller. Men när det greenwashas på det här sättet så drabbar det dessutom de företag som faktiskt gör rätt, säger språkröret Märta Stenevi.

S är inte lika konkreta i sin reaktion mot textilbranschens hantering av använda kläder. Tonen är dock densamma.

– Det är bestörtande läsning. Konsumenter som vill göra rätt för sig måste kunna lita på att svenska företag lever upp till sina ord och säkerställer att hela kedjan efterlevs. Vi behöver jobba mer med återbruk, inte mindre, säger Anna-Caren Sätherberg, klimat- och miljöpolitisk talesperson.

Kjell-Arne Ottosson, miljö- och klimatpolitiska talesperson för Kristdemokraterna pekar främst ut återvinningsbranschen som en felande länk i hanteringen av textilier.

– Det är helt förkastligt och leder till att förtroendet för återvinningsbranschen skadas, igen. Tyvärr är det inte första exemplet som kommer fram utan det verkar finnas inom flera områden. Cirkulär ekonomi är en viktig del för omställningen och då måste vi kunna lita på att det vi lämnar in för återvinning eller återanvändning faktiskt hamnar på rätt ställe och inte dumpas eller eldas upp, säger han.

Helena Storckenfeldt, moderat ledamot i miljö-och jordbruksutskottet, pekar på problemen i H&M:s marknadsföring.

– Greenwashing vilseleder och undergräver hela miljö- och klimatarbetet. Modejättar som H&M bär ett ansvar att marknadsföra sig korrekt när konsumenter försöker göra medvetna och miljövänliga val. Annars ökar man misstron mot all miljö- och klimatarbete som i sin tur riskerar hela omställningen, säger hon.

Även klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) är kritisk till agerandet från modebranschen och uppmanar till att man nu agerar.

– Modebranschen har en enorm klimatpåverkan idag. En stor omställning måste ske för minskade utsläpp i hela produktionskedjan och större cirkularitet vad gäller återvinning och återanvändning av använda textilier. Ju större företag man är, desto större ansvar har man i att inte bara låta hållbarhet bli en kampanjslogan, skriver statsrådet i en kommentar.

– Oavsett om man bryter mot nuvarande regelverk eller inte, har företag alltid möjligheten att välja att ligga i framkant och göra mer för klimatet och miljön än den lägsta nivå som krävs rent lagstiftningsmässigt. Stora klädföretag bör inte fortsätta exportera sina avfallsproblem och dumpa miljöförstörande textilavfall i andra länder.

Klädmassorna väller ut i havet, täckta av ett tunt lager sand.

Följ ämnen i artikeln