Svart sommar för MC-trafiken

Publicerad 2012-07-09

En man i 50-årsåldern avled på söndagen efter att han krockat med en bil norr om Lidköping. Han blev det åttonde dödsoffret i MC-trafiken i juli.

Här är MC-sommarens svarta facit:

Under julis första vecka dog åtta män – en per dag.

– Om trenden håller i sig kan det bli ett ovanligt mörkt år, säger Jan Sandberg, på NTF.

I Sverige finns 300 000 registrerade motorcyklar, en ökning med 100 000 på tio år. Trots det går antalet mc-olyckor ned, enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF).

Men årets MC-säsong har fått en svart inledning.

I går dog en man i 30-årsåldern efter att han krockat med en personbil väster om Alingsås, skriver TT. Senare under kvällen dog en man i 50-årsåldern – när han krockade med en bil på länsväg 2578 norr om Lidköping.

Och under julis första vecka har åtta män dött i MC-olyckor och flera skadats svårt. Hela juli i fjol var siffran elva döda.

– Juli brukar vara den månad då flest motorcyklister omkommer, men nu har det börjat extremt, säger Jan Sandberg, vd på NTF.

Överrepresenterade

Som fruktar att det kan bli ett mörkt MC-år.

– Om det är en trend som håller i sig kan det bli ett ovanligt mörkt år. Om det är för tidigt att säga men förhoppningsvis håller det inte i sig, säger han.

Gemensamt för en stor del av MC-olyckorna är typ av motorcykel, de så kallade supersportmotorcyklarna är klart överrepresenterade. Och hastigheten.

– De som dör är i huvudsak motorcyklister som kör för fort och tar stora risker. Var tredje motorcyklist som omkommer är påverkad, antingen av alkohol eller droger, säger Jan Sandberg på NTF.

– I 40 procent av dödsolyckorna på MC har föraren kört 30 kilometer i timmen för fort eller mer.

Skärpning kan hjälpa

Statistiken har också fått regeringen att agera, riksdagen har beslutat att från och med 19 januari 2013 höja åldersgränsen för MC-körkort med obegränsad rätt att köra alla typer av mc:s. Från 21 år till 24.

– En viktig del i olyckorna är hur man beter sig i trafiken och därför har man nu skärpt kraven för utbildning och förändrat körkortsreglerna. Det ska gå att minska olyckorna trots att de generellt redan går ner, säger Jan Sandberg.

Som tror att skärpningarna på sikt kan leda till färre dödsolyckor.

– Men det gäller ju nya motorcykelförare så det kan dröja med att man ser förändringen, säger han.