GM leker – med liv

Två besked om Saabs framtid – på samma dag

pamparna bestämmer Tusentals anställda på Saab får fortsätta att leva i ovisshet om framtiden. GM:s vice ordförande Bob Lutz och ordförande Ed Whitacre kan inte bestämma sig om de vill sälja eller lägga ner Saab. Och i går kom nya motstridiga uppgifter om Saabs framtid från Detroit.

För andra gången på tre veckor meddelade General Motors i går att Saab ska läggas ner.

Men samtidigt visar det sig att sista ordet ändå inte är sagt om bilfabrikantens framtid.

GM:s ledning leker med människors liv.

I går sparkade arbetet igång igen på Saab sedan fabriken stått stilla i fyra veckor över jul och nyår. Dagen förgylldes av att det första exemplaret av Saab 9-3 cabriolet tillverkades i Trollhättan. Tidigare producerades den i Österrike.

Dagen började alltså bra för de tusentals anställda på den problemtyngda bilfabriken.

Klockan 16.08 kom kallduschen. För andra gången på mindre än en månad trumpetade ledningen för General Motors i Detroit att Saab ska läggas ner. Klockan 14 i dag meddelar Bolagsverket vem som blir bolagets likvidator.

Men av handlingar som lämnats in till verket framgår att GM egentligen tycker att försäljning är att föredra framför en likvidation. Bolaget ser inga hinder för att bolaget säljs under likvidationen.

Likvidationen ska dessutom vara ”solvent” vilket innebär att skulder till leverantörer och kunder ska betalas. General Motors vill alltså ha in så mycket kulor som möjligt under likvidationen.

På en och samma dag lyckas alltså General Motors att ge två helt motstridiga besked om Saabs framtid. Det ena är att företaget ska läggas ner och att likvidationen helst ska skötas av Stephen Taylor vid det brittiska företaget Alixpartner.

Det andra beskedet är att man inte motsätter sig en försäljning. Förutsatt då att det är ett ekonomiskt mer tilltalande alternativ än nerläggning.

Sista ordet är alltså fortfarande inte sagt om Saabs framtid. GM:s 78-årige vice ordförande Bob Lutz gav i går visserligen följande avskräckande besked till spekulanterna i en intervju med TT:

– Om man vill göra en liten förmögenhet på Saab måste man ha en stor förmögenhet.

Det har inte General Motors. Det som en gång var världens största biltillverkare har inte bara tappat den positionen. Utan är dessutom svårartat skuldtyngt och till 61 procent ägt av amerikanska staten som räddat bolaget undan konkurs.

I dag finns åtminstone fyra intressenter på olika delar av Saabs verksamhet. Bara General Motors vet exakt vilka som är intresserade av vad.

De anställda på Saab, och deras underleverantörer, har i snart ett år kastats mellan hopp och förtvivlan. Ena dagen ska Saab säljas, nästa är det nedläggning som gäller.

I går duggade motstridiga besked på nytt genom luften. Nedläggning eller försäljning, ingen ansvarig tycktes riktigt veta vad som gäller.

Resultatet är att tusentals människor, anställda hos Saab, deras underleverantörer och i Trollhättans servicesektor, kastas mellan hopp och förtvivlan. I går flera gånger under en enda eftermiddag.

Att på det sättet leka med människors liv borde vara ovärdigt ett företag av General Motors storlek och renommé.

Men ledningen i Detroit uppför sig ansvarslöst.

Det är inte muttrar eller bromsband vi talar om.

Utan människor.

Aftonbladets
bloggar
Aftonbladets
bloggar

Följ ämnen i artikeln