Varför får man inte tafsa på Carola?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-12-31

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Jag försöker förstå varför det blivit så mycket ståhej kring Carola för att hon inte ser ut som hon egentligen gör, där hon hänger på storbildstavlor över hela landet just nu. Det är ingen nyhet att bilder retuscheras, så varför blir det ramaskri när just Carola fått behandlingen. Dessutom skulle väl de flesta lockas av tanken att få se bättre ut än vad man egentligen gör, till exempel på klassfotot eller semesterbilderna.

Därför undrar jag hur vi kan vara så chockade av att Carola lät sig retuscheras.

Det är en sak om man är trött på alla skrevande kvinnor i samma gamla och ack så trista och idéfattiga underklädesreklam som körs upp i fejset - H&M går som vanligt i bräschen med vad som måste bli ihågkommet som 2003 års tråkigaste reklam: Tre före före före detta fotomodeller med rött läppstift och halvtaffliga spetsunderkläder som kråmar sig mot varandra på ett gubblesbiskt sätt och försöker se ut som om de har kul.

Det är en sak att man vill kräkas av detta, men att kräva att samma kvinnor som exponeras överallt inte skulle vilja se så snygga ut som möjligt enligt rådande ideal, det är väl ändå att hoppas att tomten var på riktigt i år.

För egen del tycker jag det känns bra att veta att Carola inte ser ut så där i verkligheten. När jag först såg kampanjen tänkte jag att nej, nu har hon bantat ner sig bara för att leka fotomodell. Så det var riktigt skönt att få veta att Carola ser ut precis som vanligt i verkliga livet, det vill säga kort och kurvig.

För övrigt har ju mjukporrblaskorna, "för killar av killar", i åratal redan ägnat sig åt att hejvilt retuschera modeller utan att någon blir förbannad.

Där får fotografer och redigerare, som inte fick ihop det med de snygga tjejerna i skolan, chansen att skapa sin dreamwoman i datorn, och hon ser ofta rätt rolig ut. Jättetuttar, supersmal midja och den där konstiga tonen på huden som får henne att påminna om en figur i ett dataspel. Visst, originalet påminner om slutresultatet men det är ju ändå inte riktigt samma tjej.

Det blir i alla fall inga ramaskrin över det, ingen säger sig vara "besviken" på tjejen i fråga för att hon lät sig göras om. Men Carola förväntas vara alla unga kvinnors förebild av någon märklig anledning. För att hon är kurvig? Troende? Framgångsrik?

Carola är uppenbarligen det bästa folkhemmet har och när de onda reklamarna tafsar på henne, då måste det ju bli "folkstorm" och vi måste kräva upprättelse för hennes skull, men också få Carola att be om förlåtelse.

Hon är vår Madonna och utviksbrudarna våra horor, och dem kan man inte begära något av, eller? Nej, det luktar lite unket. Men låt dem retuschera på, säger jag. Ju längre bort från verkligheten bilderna kommer, desto bättre. Då kan vi ju sluta låtsas att det är "vanliga tjejer" som hänger i tunnelbanan eller på busshållplatsen, och H&M:s informationschef kan sluta haspla ur sig klyschor som att "vi valde bara en naturligt smal tjej med stora bröst".

Här är en idé: Nästa H&M-reklam kanske kunde offentliggöra vad som retuscherats. En snygg tjej i stringtrosa med medföljande text: tre centimeter fett från midjan borttaget, nästan obefintliga celluliter samt en finne borttagna från rumpan, revben borttaget, tänder blekta, hårförlängning, lösögonfransar och så vidare. För visst är det så att inte ens de perfekta tjejerna duger i reklamens värld.

Då kan nästa steg vara att avskaffa fotomodellyrket helt så att allt kan göras i datorn. Gud vad skönt. Och så kan man äntligen få sticka huvudet i sanden efter år av välansade skrev uppkörda i ansiktet i tunnelbanan.

Tyvärr har jag inte hört något om att den perfekt helylle, alltid fräscha och glada favoritkocken Tina Nordlund skulle vara retuscherad men hoppet är som bekant det sista som lämnar oss.

Belinda Olsson

Följ ämnen i artikeln