Förbjud Tiktok om du vill göra skillnad för ditt barn

Det hade varit mer rafflande om Lyko, Kicks eller Caia infört åldergräns.

Apotek Hjärtat lyckades med årets reklamkupp. Det blev ett himla halloj när företaget dundrade ut med att de minsann inför åldersgräns på hudvård som innehåller aktiva ingredienser (bland annat syror och diverse peelingar).

Det är möjligtvis att ta någon typ av ansvar. Men är unga under 15 deras primära och mest köpstarka målgrupp?

Gissningsvis inte, men vad vet jag.

Mer rafflande hade det varit om Lyko, Kicks eller Caia infört åldergränsen.


Men det som verkligen går under huden på mig är att det här inte förändrar någonting. 

Det är inte hudvården i sig som tagit oss hit.

Har ni sett unga tjejer OCH killar på väg till skolan på sistone? 

Sminkade som om de ska göra tv. Då behövs i regel väldigt många lager av diverse produkter för att ditt ansikte inte ska frätas ut och mest likna en blobfish. Googla – det är nämligen så jag upplever att jag ser ut i jämförelse med den välfönade generationen.

För strålande hårkvalitet har de, ungdomarna. Killarnas mittbenor konkurrerar ut min egen. Det är vad det är, kanske framför allt en annan kolumn.


Om du vill göra skillnad för ditt barn: Förbjud Tiktok, Snapchat och alla sociala medier.

Om du vill att ditt barn ska intressera sig för något annat än smink, hår, hudvård och kläder från Shein och Temu måste du presentera alternativen.

Jag är en lika god kålsupare, då ständiga bråk hemma handlar om Fortnite, Youtube, saker som önskas köpas.

Att kritisera influencers är att kasta sig in i en ormgrop med möss klistrade på kroppen. Genast kommer mothuggen. Det är att inte stå på tjejernas sida, det är att vara motsatsen till cool girl. Jag vet, för jag har gjort det gång på gång. För att jag verkligen tror att det är livet på internet som gör att så många unga tjejer mår dåligt. Inte enbart, förstås, men gå in på valfritt socialt medium och du kommer att få veta att du inte är tillräcklig.


Det finns alltid en highligter du bara MÅSTE testa, naglar att fixa, ett plagg att köpa. Köpa, köpa, köpa, gör om, gör om, gör om. Och där är de äldre generationerna och vadar i samma gegga. Ständig optimering, ständig förändring.

Jag är 39 och går jag in på Instagram och råkar hamna mitt i någon sval fransk tjejs flöde känner jag akut behov av att byta hela garderoben. Gärna ett akut ansiktslyft, på samma gång. Eller varför inte ett helt nytt fejs? Men kanske allt blir bra om jag köper det där läppstiftet hon tipsar om. Klick, klart, oj se där, jag blev ingen annan. En liten blobfish med knallröda läppar.


Jag kan inte värja mig, hur ska då yngre generationer fatta att livet är mer än att ständigt optimera ansiktet, kroppen, kläderna?

Att förbjuda unga att köpa aktiv hudvård är knappast lösningen på den totala besattheten kring jaget.

Dessutom: Retinol är inte magi. Du åldras, ändå.

Och det är kanske där man måste börja, med sig själv.

Följ ämnen i artikeln