Ropen skalla – billig champagne till alla!

Välkomna till en liten safari genom den nya medelklassen. ­Veckans tema lyder: All denna champagne – vad betyder den egentligen?

Det vore mig främmande att klaga, men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur det gick till när vi blev ett av världens tio mest skumpabubblande länder. Förra året passerade vi Holland i statistiken. Försäljningen av äkta champagne har ökat med 145 procent ­sedan 2001, till drygt 1 miljon liter 2010.

En av världens främsta ­experter på drycken i fråga är svensk och heter Richard Juhlin. Han hävdar att priset på en flaska champagne vid 1900-talets början motsvarade en arbetares årslön. Idag behöver en svensk arbetare bara en timme och nio ­minuter för att nå priset för Systembolagets billigaste champagne, som kostar 169 kronor flaskan.

Inte undra på att skumpan flödar i folkhemmet. Vi ­håller på att förvandla champagne från exklusiv festdryck till stapelvara. Nåja, det var kanske en överdrift – men inte så stor.

Detta skriver jag ­inte för att vara en jävla lyxputte (vilket jag naturligtvis är), utan för att jag är fascinerad över de mekanismer som drivit utvecklingen sedan det svenska skumpagenombrottet vid millennieskiftet. Då drack vi champagne som om det inte fanns någon morgondag, jagade av dystopiska profetior om Y2K-buggar och system­kollaps.

Men sen dess? Flera feta lågkonjunkturer och en rejäl finanskris, och ändå bälgar vi i oss äkta skumpa som ­vore det enkel trocken. Har vi fått det så mycket bättre? Har champagnen blivit så mycket billigare? Svaret är rimligen både och. Jobbskatteavdraget har blivit ett Brut-avdrag samtidigt som prispressen är stenhård i den industri som får allt svårare att ta betalt för sin unika produkt.

Medelklassen är den nya överklassen – eller vill i ­varje fall gärna vara, och med ­äkta champagne till samma pris som mousserande vin ges möjligheten att förgylla ­fredagsmyset även hos oss som inte lever på kapitalavkastning.

Revolutionens vision om champagne till alla är i princip genomförd. Skål och grattis! Den ökade tillgängligheten medför dock att magin späds ut, och följdfrågan blir vad som återstår för dem som fått sin sociala statusmarkör devalverad?

Dyrare champagne, såklart. ­Bollinger Vieilles Vignes Françaises ­kostar 4 589 kronor ­flaskan. Eller 31 arbetstimmar.

Följ ämnen i artikeln