Måste jobba smartare – som alla andra

Det finns tyvärr inga undantag.

Alla måste jobba smartare och mer effektivt.

Även Försäkringskassan.

anslaget dras in Adriana Lender är generaldirektör på Försäkringskassan. Nu ska myndigheten spara – i hela landet.

För drygt sex år sedan, den 1 januari 2005, lades Riksförsäkringsverket ner, ett 20-tal lokala försäkringskassor och huvudkontoret slogs ihop till en enda myndighet.

För omorganisationen, och rader av nya försäkringsregler beslutade av regering och riksdag, har Försäkringskassan fått extrapengar sedan 2003. De dras, om regeringen får som den vill, in 2012 och 2013.

Det kan betraktas som rimligt. Åtta år efter sammanslagningen borde de värsta barnsjukdomarna vara över.

Dessutom ska kassan, i likhet med andra myndigheter, effektiviseras. Därför minskar anslaget med 150 miljoner i år och lika mycket nästa år.

Det kan också betraktas som rimligt. I takt med it-utvecklingen och alltfler automatiserade tjänster bör Försäkringskassan kunna jobba mer effektivt än tidigare.

Men i stället kommer det ett ramaskri från Klara västra kyrkogata där huvudkontoret ligger.

Kassan hade hoppats på att få behålla extrapengarna fram till 2015. När det nu inte ser ut att blir så måste Försäkringskassan, enligt sina egna planer, dra sig ur 112 servicekontor som man driver tillsammans med Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Ett 20-tal lokala kassakontor ska läggas ner och personalstyrkan minska med tusen personer. I dag är antalet anställda nästan 13 000, tretton gånger så många som Pensionsmyndigheten.

Man lovar dock att bokade tider med handläggare inte ska påverkas. Däremot blir det inte möjligt att spontant besöka Försäkringskassan. Det kanske kunderna kan klara sig utan. Eller?

Försäkringskassan är inte världens mest effektiva organisation. Enligt den senaste årsredovisningen minskade produktiviteten förra året med drygt sex procent och kostnaden per ärende ökade.

När Inspektionen för socialförsäkringen synade Försäkringskassan i sömmarna konstaterade de att produktiviteten ökade under 2000-talets första decennium. Men med ett markant undantag – sjukförsäkringen. Det är Försäkringskassans största verksamhet.

Det är lätt att förstå att Försäkringskassan, dess ledning och dess personal, upplever att de jobbar i motvind och att regeringen nu vill göra ont ännu mycket värre.

Men allvarligt talat, alla andra måste jobba smartare och mer kostnadseffektivt. Varför inte även Försäkringskassan?