Poäng på piller är Apotekets kur mot minskade vinster

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2004-09-26

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Är du pluskund på Apoteket?

Inte det. Då har du missat den senaste given från läkemedelsmonopolet.

Nästan alla detaljhandelskedjor av dignitet har kort. Ica, Statoil, Konsum, Preem, H&M, Twilfit, alla lockar sina kortkunder med rabatter och specialerbjudanden. Meningen är att vi ska rata konkurrenterna och handla oftare i butiken med medlemskortet.

Värdecheckar

Nu har även statliga Apoteket gett sig in i kortträsket. Sedan några månader tillbaka kan man bli plusmedlem i hälften av Apotekets butiker.

Precis som med många andra kort samlar man poäng, får medlemsbrev, bjuds in till temakvällar och får förmåner "hos våra partners". Efter 500 poäng, som fås på allt utom läkemedel, begåvas kunden med en värdecheck.

Upplägget är alltså traditionellt. Men det finns en viktig skillnad mellan OK, Vivo och Apoteket. De förstnämnda är utsatta för stenhård konkurrens. Apoteket, däremot, är ett statligt monopol för distribution och försäljning av läkemedel.

Vill man köpa huvudvärkstabletter eller hostmedicin så måste man gå till Apoteket eller deras ombud. Däremot kan man välja bort både Vivo, OK och Statoil.

På senare år har Apoteket breddat sortimentet. Det har blivit en central, inte bara för mediciner utan för hälsa och välbefinnande i bred bemärkelse. Här säljs smink och hudvårdsprodukter av samma typ som i andra butiker.

Apoteket är ingen lysande affär. Förra året sålde de för 33 miljarder kronor. Men vinsten efter skatt blev bara 351 miljoner. Året innan var ännu sämre - då stannade vinsten på 12 miljoner.

Apoteket behöver alltså tjäna mer pengar. Med pluskortet hoppas man att koppla ett fastare grupp om kunderna.

Tyvärr är det inte det enda exemplet på att staten försöker utnyttja sin ställning. Apoteket ingår i en grupp statliga företag som har särskilt samhällsintresse.

Statliga monopol

Där finns också Systembolaget som i höst arrangerar sin första vinauktion tillsammans med Stockholms auktionskammare. Och spelföretaget Svenska spel som dominerar den svenska spelmarknaden. Genom Lotteri-inspektionen försöker staten hindra utländska konkurrenter till Svenska spel att ens annonsera om sin verksamhet i svenska tidningar.

Det kan finnas alla möjliga skäl att ha statliga monopol på vissa områden. Men affärsmetoderna tål att diskuteras. Ska monopolen bete sig som vilka firmor som helst?

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln