Så flyger vi - år 2050

Uppdaterad 2012-03-14 | Publicerad 2011-11-22

Planen flyger i flockar, är gjorda av 100 procent förnybart material och har pool på taket

Lägg dig och sola på taket, spela ett parti golf och njut av en panoramautsikt över stjärnhimlen.

Låter det som en lyxkryssning? Ptja, kanske. Men om 40 år kan det vara en helt vanlig flygtur.

I alla fall om teknikerna på Airbus får bestämma.

Har du, precis som jag, varit inne på flightradar24 och förundrats över hur galet många flyg som är i luften samtidigt? Vänta bara...

Dubbelt så många plan

I dag finns 15 000 passagerarplan i världen (som rymmer över 100 passagerare). Om 20 år kommer siffran att vara den dubbla och efterfrågan är allra störst i Asien.

Det berättade representanter för Airbus som i dag höll ett möte om framtidens flyg, där de talade om framtidstrender, hur de ska möta framtidens krav och hur flygtrafiken ska växa utan att utsläppen gör det.

Som science fiction

Efter presentationen (se faktarutor) var det dags att gå in i biosalongen - och ramla baklänges i stolen. I en ny film har Airbus tekniker levt ut sina allra våtaste drömmar. Det känns som science fiction men ska visst föreställa flygupplevelsen år 2050.

"Det kanske verkar galet, men om du hade berättat för någon för 40 år sedan att det skulle komma ett tvåvåningsflygplan som rymde över 800 passagerare hade du nog fått samma reaktion..." låter filmen oss veta.

Panoramavy över stjärnorna

På bioduken svävar det slimmade planet fram, med ultratunna vingar och upphöjda vingspetsar likt en knäpptyst fågel. På taket finns en swimmingpool och ombord finns bilar. Allt material är förnybart, stolarna kan städa sig själva och läslamporna drivs av passagerarnas kroppsvärme, som de rymliga sätena omvandlar till energi... Ja, för sätena är ju förstås extra stora, eftersom vi människor kommer att ha lagt på oss både ett och två kilon till 2050.

Och vilken utsikt! Låtsaspassagerarna kan njuta av en häftig panoramavy över stjärnorna, eftersom både tak och golv är fönster - för att inte tala om de stora sidofönstren. Slut på att luta sig över grannen för att få en skymt av molnen. Även economy- och business class är ett minne blott.

"Flyget - en miljöräddning"

I framtiden väljer vi klass efter vår livsstil, och vi kan spela golf, stå vid bardisken (finns redan i den senaste modellen A380) eller betala för en privat kabin med säng och kontor.

I filmen går de så långt som att tala om flyget som en miljöräddning.

"Vi borde använda det stora luftrummet och lämna marken i fred..."

Hum. Tänka vad man vill om det, men en sak är säker och det är att framtidens flygplan kommer att skilja sig betydligt från de flygplan som vi är vana med. Och de kommer att vara betydligt fler.

Men hur ska alla plan få plats i luften?

– Man kommer att kunna flyga på ett annat sätt än i dag, mer gps-styrt. Det gör att flygtrafiken kommer att bli betydligt tätare, och datorerna kommer att programmeras så att planen kan landa utan att träffa en radarstråle, som de måste göra i dag. Det gör att de kan flyga tätare, och dessutom flyga i kurvor i stället för att flyga in på rak bana, vilket exempelvis gör att det går att flyga runt Upplands Väsby som i dag störs av buller, förklarar Robert Nyström på Airbus.

"Man kan flyga utan att vara miljöbov"

De jobbar även på att planen ska kunna flyga i flock och spara energi likt fåglar, till exempel över Atlanten.

Hur ska ni minska utsläppen?

– För det första så ska vi förstås minska förbrukningen. De senaste tio åren har flygtrafiken ökat med 45 procent, men den totala bränsleförbrukningen har bara ökat med tre procent. Lättare och bättre designade plan är mer bränslesnåla. För det andra jobbar vi mycket på att hitta nya bränslen. Och vi är på god väg. 2030 kommer 30 procent att bestå av biobränsle, säger Alan Pardoe, marknadschef på Airbus.

– Man kan flyga utan att vara miljöbov! Flygindustrin står för två procent av världens koldioxidutsläpp. Vi ska minska ner våra två procent, och då är det bara 98 procent kvar, inflikar Jan Lindqvist, informationschef på Arlanda.

Vad vill passagerare ha ut av flygupplevelsen i framtiden?

– Vi har frågat 10 000 människor över hela världen, och de vill ha billigare, mer miljövänliga och roligare flyg. Precis det som vi jobbar på, förklarar Alan Pardoe.

Kommer planen att gå snabbare?

– Nja. Det är föga troligt, det är för energikrävande.

Men det förstås. Om Airbus storslagna framtidsvision går i upplevelse kommer vi kanske vilja att flygresan varar längre, och längre, och längre.
 

Se en snutt ur filmen om framtidens flyg på Airbus hemsida: http://videos.airbus.com/video/iLyROoafzfJ5.html

Så ska flygen bli mer miljövänliga

Nya, tekniskt bättre plan - börjar byggas av kolfiber vilket gör att de blir betydligt lättare och mer bränslesnåla. Ultratunna vingar bidrar också till detta.

Alternativa bränslen - Några plan använder redan några procent biobränsle. 2030 ska det utgöra 30 procent av bränslet.  De senaste 50 åren har flygplanens bränsleförbrukning minskat med 70 procent, och målet är att det ska fortsätta på det viset.

Förändrade flygvägar - Tätare flygtrafik ska förhindra att flygplanen tvingas cirkulera runt ovanför fulla landningsbanor. Flygplanen kommer att vara mer gps-styrda vilket gör att inflygningen blir mer bränslesparande och att planet kan glida på tomgång i större grad, i stället för att bromsa och gasa.

Såhär blir Airbus nya A350

Den sprillans nya modellen börjar tillverkas nästa år och börjar flyga 2014. Du som har flugit det nya flaggskeppet A380 kommer att känna igen dig, men den här modellen har en våning i stället för två.

Ska bestå av 50 procent kolfiber, vilket gör det betydligt lättare och mer energisnålt.

Slimmad modell, vilket gör att den drar mindre bränsle

Lampor som ändrar färg och exempelvis ger gryningsljus och soluppgångsljus.

Sätena blir tunnare, lättare och bekvämare

Planet går tystare, med bättre luft, mycket större fönster och mer underhållning - givetvis Internet, men även e-böcker, fler filmer och möjlighet att koppla in och spela din egen musik...

"You won´t notice you´re flying, it´s just like being at home!" säger Alan Pardoe på Airbus

Följ ämnen i artikeln