Nytt kräkutbrott på svenskhotell

Publicerad 2012-06-26

Adam fick läggas in på sjukhus med dropp – minst 20 familjer i Turkiet är drabbade

Anne-Christine Guve och hennes familj drabbades av kräkutbrottet på hotellet i Turkiet.

Sonen Adam lades in på sjukhus men sjukhuset som hotellet samarbetar med saknar avtal med SOS International.

Flera drabbade har därför fått saftiga sjukhusräkningar.

Svår magsjuka härjar på Solresors fyrstjärniga hotell Lyra Resort utanför Side, Turkiet. Minst 20-25 familjer är hittills drabbade, enligt de som bott på hotellet.

– Varje dag hörde eller såg man andra gäster som kräktes, på toaletterna, i restaurangerna eller genom väggen på andra sidan hotellrummet, säger Anne-Christine Guva, 41, som nyligen kom hem till Sverige.

Resan blev inte vad familjen tänkt sig. Både hon och hennes man fick kräkningar och kramper, men de tillfrisknade rätt snart.

Tonårsdöttrarna klarade sig men värre blev det för sonen som fick läggas in på sjukhus med dropp. Totalt var han sjuk halva tiden av den 14 dagar långa semestern.

Kritiska mot Solresor

Det blev så illa att sonen behövde sjukvård.

– Det kan hända att man blir sjuk även under en semester. Men hotellet skickade oss till ett sjukhus som saknade avtal med SOS International. Det innebär att försäkringen inte gäller och man måste själv betala sjukhusvistelsen för att bli utskriven. Det blev problem för många drabbade, och när man bor på "all inclusive" så har man inte räknat med att ha med sig så mycket kontanter, säger hon till Aftonbladet.

Enligt vittnesuppgifter har flera hotellgäster inte haft möjlighet att betala sjukhusräkningarna och därmed inte blivit utskrivna av läkare.

Flera är kritiska mot Solresors bristfälliga eller uteblivna information och agerande, och att researrangören inte varit tydlig gällande val av sjukhus.

Enligt Solresor har fler än 30 svenskar rapporterat in till researrangören att de drabbats av kräksjukan. Man beklagar gästernas upplevelser och utreder nu utbrottet.

”Ingen skyldighet”

I ett fall har Solresor betalat sjukhusräkningen.

– Vi har ingen skyldighet men har betalat gästens sjukhusräkning ändå. Jag förstår om man tycker att det har varit bristfällig information när det gäller sjukhuset, vi upplevde det som ett problem och har förstått att hotellet rekommenderar det trots att vi sagt till om det, säger Pauline Berndtsson, informationschef vid Solresor.

– Nu har vi beslutat att vi ska vara ännu tydligare med att vi på Solresor inte rekommenderar sjukhuset utan rekommenderar ett annat. I slutändan är det ändå gästen som väljer sjukhus.

”En balansgång”

Dessutom är hotellgäster som Aftonbladet varit i kontakt med kritiska mot att Solresor fyllt på hotellet med busslast med friska gäster trots det pågående kräkutbrottet.

– Att stänga ett hotell för fler gäster är en balansgång. För den som är sjuk är det fruktansvärt och inget man önskar sin fiende, men för de som i god tid valt ut hotellet och sett fram emot att komma just dit är det ett mycket tråkigt besked om att de inte får bo just där.)

Resor går att reklamera eller anmäla – till försäkringsbolaget, Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och direkt till researrangören. Då utreds det om och vilken ersättning man som konsument kan ha rätt till.