Dog ”för tidigt” enligt flygbolag - anhöriga vägrades ersättning

Publicerad 2013-08-13

Ryanair vägrade först att betala tillbaka biljettpengarna.

Beryl Parsons, 78, skulle åka på drömsemester till Kanarieöarna tillsammans med sonen och hans familj.

Men döden kom emellan.

Sonen Doug vände sig då till Ryanair och ville ha tillbaka de 2 250 kronor moderns flygbiljett kostat.

Han fick nej med motiveringen att mamman ”dött för tidigt” och inte ”inom 28 dagar före planerad avresa”.

Doug Parsons var ute i god tid när han bokade resan till Kanarieöarna för sig själv, hustrun och parets två barn. Med på resan skulle också hans 78-åriga mor följa.

Avresan var planerad till nu i oktober men i juni fick Beryl Parsons det tunga beskedet att hon hade obotlig cancer och bara hade några veckor kvar att leva.

Sonen Doug berättade för Daily Mail om hennes första kommentar efter läkarnas besked:
– Åh, jag förmodar att jag måste avbeställa min semesterresa då.

Dog inte "i rätt tid"

När mamman gått bort kontaktade Doug Parsons Ryanair och krävde pengarna, motsvarande 2 250 kronor, tillbaka för mammans flygbiljett. Han bifogade även en kopia av dödscertifikatet.

Svaret blev inte vad han hade förväntat sig.

I svarsbrevet från Ryanair hette det att mamman hade brutit mot bolagets regler genom att inte ha dött ”i rätt tid” och att för att få återbetalning krävdes det att dödsfallet skulle inträffat ”inom 28 dagar före avresan”, inte som i Beryl Parsons fall flera månader i förväg.

Tänkte skicka mammans aska med planet

Doug Parsons blev inte svaret skyldig.

Han kontaktade media och meddelade Ryanair att han i så fall skulle ta med urnan med moderns aska och spänna fast den i hennes bokade och betalda flygstol.

Först då backade Ryanair och bad Doug Parsons om ursäkt.

– Det handlade aldrig om pengarna, bara principen. Om de inte hade gett mig pengarna tillbaka, skulle jag bokat min mammas aska och placerat den på det säte jag bokat för henne, säger Doug Parsons till Daily Mail.

– Hon hade ett giltigt pass så jag tror inte att de skulle kunnat vägrat hennes aska. Sedan skulle jag filmat allt och lagt ut det på YouTube.

Doug Parsons har nu svurit på att aldrig mer flyga med Ryanair.

– Man kan ju bara inte tänka sig att vara så bunden av ett kontrakt att man aldrig kan vinna.

Råkade ut för samma sak

Miral Panagiopidou råkade ut för samma sak för två år sedan.

Den 24 september gifte hon sig i Stockholm och till bröllopet var hennes grekiske och blivande svärfar bjuden.

– Vi hade köpt biljetter hos Ryanair för sträckan Saloniki-Stockholm tur och retur. Men så, exakt 42 dagar före bröllopet, var han ute och badade och fick en hjärtinfarkt och drunknade, säger Miral.

– Jag kontaktade Ryanair för att få tillbaka pengarna men de hänvisade bara till reglerna och vi fick ingenting.

Miral Panagiopidou har fortfarande efter två år inte fått någon ersättning.

– Jag tror bolaget utnyttjar det här för folk orkar inte bråka vidare. Och för oss hände det här ju mitt uppe i allt sorgearbete.

Följ ämnen i artikeln