Löss bet sönder hela hans kropp

Uppdaterad 2018-08-27 | Publicerad 2013-11-15

Ingen ersättning trots hundratals bett

Göran Zeinoff, 70, hade sparat länge för att kunna åka på semester och fira sin syster i Bulgarien. Men sol och bad blev det inte. På Fritidsresors Central hotell på Sunny Beach blev han i princip uppäten av vägglöss.

– Semestern blev helt förstörd och någon ersättning får jag inte, säger Göran Zeinoff.

Det var i augusti i år som Göran Zeinoff reste till Bulgarien för att överraska sin syster på hennes 65-årsdag.

– Jag hade sparat länge till den här resan och såg framför mig hur trevlig vi skulle ha där nere när vi tillsammans skulle fira att hon fyllde år, säger han.

Men glada dagar vid stranden byttes snabbt mot en obehaglig klåda och stora bett över hela kroppen. Hotellrummet där Göran bodde huserade nämligen även en annan gäst: vägglöss.

– Det kliade något så in i helsike och jag fick så många bett att jag inte vågade visa mig utan kläder, säger Göran.

Hundratals bett

Istället för att bada och sola med sin syster tillbringande Göran sin semester med att sitta av tid på stadens restauranger och på hotellets balkong.

– Jag sa till i receptionen på hotellet flera gånger men den enda hjälpen jag fick var att de sa till mig att rulla in mig ordentligt i lakanet när jag skulle sova och det hjälpte ju ingenting, säger Göran.

Väl tillbaka i Sverige fick Göran snabbt vård efter att hans husläkare konstaterat att han drabbats av vägglöss. I journalen skriver läkaren att Göran fått hundratals bett på armar, ben och bål och att det är anmärkningsvärt att antalet bett är påfallande många.

– Jag fick mediciner och blev bra efter två veckor men semestern som jag såg så mycket fram emot får jag aldrig tillbaka, säger han.

Nekas ersättning

Göran har anmält händelsen till Fritidsresor som helt nekar honom ersättning. De menar att han skulle ha klagat till resebolagets personal på plats och att de inspekterat det rum han bodde i och inte funnit några vägglöss.

– Det är ytterst olyckligt att han drabbats för det ska ju inte finnas vägglös på rummen men eftersom han aldrig kontaktade oss under sin semester i Bulgarien gavs vi heller ingen chans att hjälpa honom, säger Mathias Bergendahl, informatör vid Fritidsresor.

Han menar att bolaget gärna hade hjälp Göran att byta rum och att det alltid finns personal att få tag i på resmålet. Att hotellet inte kontaktade Fritidsresor eller på egen hand hjälpte Göran anser Mathias Bergendahl är beklagligt.

– Vi arbetar naturligtvis för att alla våra hotell ska hjälpa våra gäster, säger han.

Tipsa |
Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln