”Det är som inte lönt att bli arg”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-29

Gerit och Hans hade åkt från Umeå.

Vid incheckningen fick de beskedet.

– Det är som inte lönt att bli arg, säger Hans Lindgren, 53.

Umeåparet flög redan i går till Stockholm, för att tidigt i morse ta sig till Arlanda. Under en längre tid hade planerat att ta en veckas semester och hälsa på bekanta i Alicante.

– Vi skulle hälsa på våra vänner. Men vid incheckningen såg vi att det stod "Cancelled" på tavlan. Sen fick vi informationen, säger Gerit Vikström-Lindgren, 49.

”Till Stockholm”

Likt många andra besvikna Sterling-resenärer undersökte de under morgonen alternativen att ta sig till Spanien med ett annat bolag. De hittade en resa, men den skulle kosta mer än 15 000 kronor.

– Det blir väl kanske att åka in till Stockholm i stället, till min bror. Det är bra det också, men det känns rätt trist att semestern inte blir av, säger Gerit.

”Kan ha roligare”

– Man kan ha roligare än att sitta här ute på Arlanda, säger Hans.

Familjen Unger från Stockholm har inte lika långt hem som Umeåborna. Trots att deras semesterresa till Spanien nu grusas, är de vi gott mod vid terminal fem på Arlanda flygplats.

– Vi har druckit en kopp kaffe på McDonalds. Nu åker vi hem till Stockholm och får hitta på något roligt att göra där i stället, säger pappa Henric Unger, 43.

”Det är rätt kört”

Precis som alla andra Sterling-resenärer får de ingen ersättning för sin uteblivna resa. De tror inte heller att de kommer lyckas stoppa banktransaktionen, vilket är möjligt om man betalat med kort.

– Det är nog lika bra att inse att det är rätt kört att få tillbaka pengarna, säger Henric Unger.