Norwegian vill ha Bangkok-anställda

Publicerad 2012-12-14

Norwegian går som tåget – i motsats till SAS...

Norwegian kritiseras för att vilja bemanna de nya långdistansrutterna med utländsk personal. Men utan anställda bosatta i utlandet kan de inte bli lönsamma, anser Norwegian-chefen Björn Kjos.

Norwegian flyttar sina stora Dreamliner till Sverige om de norska myndigheterna inte accepterar utländsk besättning på de nya långdistansrutterna.

– Får vi nej av norska myndigheter registrerar vi nya Dreamliner i Sverige och flyttar bolaget som ska driva dem dit. Då är det risk för att en större del av Norwegian flyttar till Sverige eller något annat land av effektivitetsskäl, säger kommunikationschefen Anne-Sissel Skånvik till Dagens Näringsliv.

Registreras planen i Sverige behöver Norwegian inte följa norsk arbetslagstiftning. I Sverige betraktas de som utlandsägda.

Norwegian kommer att fatta beslut efter nyår, säger Skånvik till tidningen.

Liknar rederiverksamheten

– Internationell flygtrafik liknar allt mer rederiverksamheten. Det är bara nyansskillnader, säger han.

Att Norwegian på Thailandsrutten har anställda bosatta i Bangkok ser han därför som naturligt. I framtiden tror han norsk besättning enbart på inrikesflyg.

I stora drag kommer norskt inrikesflyg ha norsk bemanning också i framtiden. Men där är det nog stopp. Ska du till utlandet kommer besättningen troligen inte att tala norska, säger Kjos.

Gränser försvinner

Landsgränserna försvinner och det är omöjligt att konkurrera med norsk kostnadsnivå utanför Skandinavien, tillägger han.

Bolaget har i dag fem baser med kabinpersonal utanför Skandinavien: tre i Spanien, en på Gatwick i London och en i Helsingfors.

– Vi kan inte konkurrera med brittiska bolag på rutter från Gatwick och ut i Europa om vi har andra förutsättningar.

Norska regeringen har ett lagförslag ute på remiss som ska göra det möjligt att använda personal utan arbets- och uppehållstillstånd i Norge. Då behöver de inte avlönas enligt norska avtal.

Då förslaget blev känt rasade fackföreningarna mot det de betecknade som ett rent lönedumpningsförslag.

Fakta:

Norwegians satsning långdistansflyg har bidragit pressat priserna för resenärerna.

Idag är det betydligt billigare att flyga långt än det var för några år sedan.

Andra lågprisbolag som flyger långt är Delta, Air Berlin, Iceland air, KLM.

Exempel:

Bangkok en vecka i slutet av juni: 4707 kronor med Norwegian

New York en vecka i början av juni: 5610 kronor med Delta

TT