"Jag känner mig rånad"

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-14

Fick betala 2000 för ett hotell hon inte bodde på

Hotellet i Paris höll inte vad som utlovats på nätet.

Men när Görel Rosell, 47, bokade av resterande nätter vägrade hotellagenten att betala tillbaka över 2000 kronor.

- Jag känner mig rånad, säger hon.

Inför familjen Rosells resa till Paris i somras bokade Görel Rosell två rum på Hotell Eden på nätet via Octopus travel. Men efter bara en natt var familjen tvungen att byta till ett bättre hotell.

- Gatan utanför var så livlig att vi inte kunde sova, trots att hotellbeskrivningen lovade lugn och ro. Rummen var för små och det fanns inga nödutgångar. Jag klagade direkt nästa morgon hos hotellägaren, precis så som man ska göra, säger Görel Rosell.

"Frågan är när vi läser det"

Samma morgon mejlade hon Octopus travels kundtjänst och avbokade rummen de resterande fem nätterna. Men på grund av att de inte läste mejlet förrän 48 timmar senare fick Görel Rosell betala rummen i tre nätter, över 2 000 kronor för mycket.

- Situationen är helt sjuk. Jag har bevis på att vi lämnade hotellet och avbokade rummen i tid, säger en upprörd Görel Rosell.

Octopus travel, vars hemsida finns på svenska men som inte har något kontor i Norden, har en annan uppfattning:

- Frågan är inte när kunden skickar mejlet, utan när vi läser det. Men jag kan inte gå in på specifika fall, säger Sarka Causby, ansvarig för Octopus travels kundtjänst.

Konsument Europa står på Görel Rosells sida.

- Hennes avbokning borde gälla från och med den tid mejlet skickades. Kunden borde inte få lida för att de tar tid på sig innan de kan svara. Men hon borde också ha ringt för att vara på säkra sidan, säger Fredrik Nordqvist på Konsument Europa.

Helt kört för Görel Rosell är det ändå inte.

Efter det att Aftonbladet Resa varit i kontakt med Octopus Travel säger de nu att de lämnat över ärendet till sin partner Gullivers travel. De sköter alla bokningar och ska kontakta hotell Eden för att försöka få tillbaka pengarna.

Och häromdagen fick Görel besked från Octopus travel att hon ska få tillbaka sina pengar.

8 tips när du bokar på nätet

Helena Trus

Följ ämnen i artikeln