Sista färden för en äkta SAS-klassiker

Publicerad 2013-10-25

I dag lördag går en svensk flygplansepok i graven. SAS sista MD80, Nora Viking, gör en avslutande flygning.

I eftermiddag landar hon på flygmuseet i Oslo dit flygbolaget skänkt planet.

Martin Björnström, marknadschef på flygsajten Businessclass.se

I närmare 30 år har SAS använt sig av flygplanstypen MD 80, som av många piloter anses vara ett av de bästa plan som tillverkats.

Men nu är det slut. Nora Viking gör i dag en sista ordinarie flygning Köpenhamn-Stockholm tur och retur – och sedan en specialtur till SAS flygmuseum i Oslo.

Sista turen chartrad

Ombord på den sista sträckan finns då 125 av Sveriges mest rutinerade flygpassagerare, samtliga medlemmar på flygsajten Businessclass.se – som riktar sig till mycket frekventa flygresenärer – som chartrat hela flygplanet.

– Det är sällan flygplan går i pension, så det här är en kul grej helt enkelt, säger Martin Björnström, marknadschef på Businessclass.

– Många av våra medlemmar har rest i de här planen hundratals gånger. Och vi affärsresenärer gillar den här flygplanstypen, den är väldigt trevlig och dessutom tyst eftersom motorerna sitter längst bak.

Fri bar ombord

Nostalgituren kommer att bli lite längre än de 55 minuter det vanligtvis tar att flyga Köpenhamn-Oslo. Piloten har lovat att visa de sista passagerarna vad en MD80 verkligen går för, och tar därför en omväg över södra Norge. Det, tillsammans med fri bar ombord det chartrade planet, gör att Martin Björnström och de andra guldmedlemmarna ser fram emot en skojig lördagsutflykt.

När flygplanet väl finns i Oslo, får hon sedan plats på flygmuseet vid den gamla charterterminalen på Oslo Airport.

Museet berättar SAS historia, både vad gäller människor och flygplan, men har inte tidigare haft några flygplan. Så SAS vd Rickard Gustafson bestämde att skänka Nora Viking till museet, och på så sätt rädda kvar ett exemplar av MD 80:n.

Följ ämnen i artikeln