Lyxtält nya semestertrenden

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-03

Stora, påkostade tält säljer extra bra i Sverige i år. Den här modellen rymmer upp till tio personer, har full ståhöjd och kostar runt 13000 kr.

Det ska vara tält i år. Gärna lyxigt och med ståhöjd.

Folk har sett världen. Nu vill de ha äventyr på hemmaplan, tror sportbutiksägaren Torbjörn Källström.

Lågkonjunkturen kan ha med saken att göra. Tältsemester är avgjort billigare än hotellsemester.

Torbjörn Källström, ägare till Femmans sport i Göteborg, säljer tält som aldrig förr. Dyra såväl som billiga. Men han tror att det också handlar om en attitydförändring.

– Svenskarna har rest så mycket de senaste 20 åren. Man ska till Thailand, man ska till Kanarieöarna. Nu är det många som insett hur fantastiskt Sverige är, säger han.

Förr var det äventyrarna som skaffade tält och gav sig upp i bergen. Nu kan även de som är lite mer tillbakalutade tänka sig att tälta och de börjar lite försiktigt hemmavid, enligt Torbjörn Källström.

Glöm tältpinnarna

Han tror att campingsemesterns rykte som jobbig och obekväm grundar sig på att många gett sig ut med fel grejer och placerat tältet i en grop där allt blivit blött efter ett skyfall.

– Camping kan vara jättelyxigt, försäkrar han.

Och visst, det finns nu fyramannatält som man kan stå i och tält med flera rum. Och den där tunga påsen med tältpinnar där det alltid fattas något, är historia.

Tälten står numera av sig själva.

TT-Destination

Följ ämnen i artikeln